Transport erkänner: "Vi skrev Sveriges sämsta avtal"

Europas värsta kollektivavtal har gått i graven.

Transportarbetareförbundet har äntligen sagt upp det bisarra lönedumpningsavtalet med Svensk Direktreklam.

Företaget står utan avtal sedan början av juli. Och de som delar reklam jobbar inte på något kollektivavtal längre.

I en artikel i medlemstidningen erkänner nu Transportarbetareförbundet att avtalet förmodligen är det sämsta som skrivits i Sverige. Och de uppmanar reklamutdelarna att söka andra arbeten.

För närvarande ser det inte ut som om något nytt avtal skulle vara aktuellt. SDR driver verksamheten utan kollektivavtal.

Avtalet har beskrivits som det mest vedervärdiga kollektivavtalet i Europa med en genomsnittlig lön för de som delar med kärra i tätorterna på runt 30 kronor i timmen. 

Ombudsmän och ledning i Transportfacket har stått svarslösa eller stängt ner och blockerat allt som handlat om det skamliga avtalet. Tidningen Transportarbetaren har vägrat i sten att granska den ruttna branschen. De har svikit sitt journalistisk uppdrag för att inte stöta sig med ledningen på huvudkontoret.

I avtalet stod att det är ackordslönen som gäller i första hand. Den räknas i hundradels ören och gav ingen som helst normal lön.

I hemlighet har bilutdelare, främst på landsbygden, fått en timlön på lite över 150 kronor i timmen. De har dock blivit lurade på sortering och inte fått lön för utkörning till distriktet eller hemkörning efter utdelningen.

De skandalösa förhållandena har bland annat avslöjats av Expressen LÄNK och tidigare även av Dagens Nyheter LÄNK.

Inom vänstern och vänsterpress har det inte funnits något intresse för reklamutdelare. De kan gott brinna i helvetet med hjälp av Transports kollektivavtal. För övrigt har inte heller tidningsbudens situation väckt något intresse.

Om inget händer kommer Svensk Direktreklam att räknas till ett stort svenskt företag som vägrar teckna kollektivavtal. 

Företaget är inne i en expansion sedan Postnord upphörde med det så kallade reklamsvepet i våras.


Kommentarer

Anonym sa…
Det stämmer inte det du skriver att "Tidningen Transportarbetaren har vägrat i sten att granska den ruttna branschen. De har svikit sitt journalistisk uppdrag för att inte stöta sig med ledningen på huvudkontoret."

https://www.transportarbetaren.se/tag/reklamutdelare/
tidningsbud sa…
Kan inte se någon granskning. Varför har de inte gett sig ut och pratat med arbetarna.Varför har de inte vågat gå ut på gatan och göra reportage. Massor med migranter jobbar för SDS i Stockholm. De står och rekryterar utanför härbärgen och skickar uppmaningar till föräldrar som har 13-åringar. Varför har de inte ställt företaget till svars. Varför har de inte granskat vinsterna. Vi har skickat massor av tips. Och också kontakter bland annat till en utdelare som tjänar 60.000 om året och jobbar heltid.
tidningsbud sa…
SDR ska det vara inte SDS. SDR delar ut Mitt-i tidningarna i Stockholm. Om de får tag i utdelare.
Anonym sa…
Anders J Ahlström Holding AB som äger 53,8 procent av aktierna i det aktie bolag SDR ingår i. Det företaget har omfattande aktie ägande i många olika företag. Omsättningen och vinsten är gigantisk för holding bolaget. Ledningen vill inte på något sett ha kännedom, hur förhållandena de anställda arbetar under. Men däremot har ledningen mycket gott intresse om vinsten, och därmed omsättningen i företaget SDR.
Varför smutsa ner själen, när under anställa tar hand om den ruttnande själen.
Pengar gör gott och pengar luktar inte, därifrån de kommer ifrån.