3 augusti 2016
1:a juli i år fick VTD:s kundtjänst ett samtal från en ilsken kund i bostadsrättshusen på Sylte i Trollhättan, som påstod att han inte fått dagens tidning.
Han hotade med att han skulle strypa och slå tidningsbudet. "Tills han lär sig att dela ut ordentligt".
Den vikarierande platschefen på VTD i Trollhättan upprättade direkt en polisanmälan mot kunden. Och beslutade att genast stoppa tidningsprenumerationen.
Vi fick följande information från vår kundtjänst den 1a juli, skriver VTD till Arbetsmiljöverket.
”Hej, det ringde en kund som verkligen får mig att tro att han kommer att försöka skada budet imorgon 2016-07-02, han var väldigt nedvärderande mot att budet har ett utländskt påbrå och han var mycket seriös när han sa att han kommer slå och strypa budet tills han lär sig att dela ut ordentligt.Jag kontaktade direkt polisen i frågan, skriver platschefen i Trollhättan, varpå jag upprättade polisanmälan gentemot kunden. "Jag såg därefter direkt till att kundens tidningsprenumeration stoppades, då det är helt oacceptabelt att hota våra anställda."
Han fick tydligen ingen tidning idag, är ni snälla att uppmärksamma morgondagens bud allternativt ha en extra man med honom i morgon.”
Eftersom det bodde fler abonnenter i samma hus tog hon beslut om att två andra bud från andra distrikt skulle dela ut till resterande prenumeranter i samma fastighet. Och man höll kontakt med det hotade budet under och efter utdelningen. Hon kontaktade också tidningen för att de skulle kunna informera kunden om varför tidningen hade upphört.
Senare har hon fått veta att mannen framfört till tidningen att han ångrat vad han sa i telefonsamtalet.
Tidningen Journalisten har uppmärksammat händelsen här.
Det framgick mycket tydligt i den anmälan som gjordes till Arbetsmiljöverket att VTD polisanmälde kunden och genast drog in prenumerationen. Men av någon anledning har dessa uppgifter utelämnats i Journalistens artikel.
Så här avslutar platschefen i Trollhättan sitt meddelande till Arbetsmiljöverket: "Liknande händelser kommer att hanteras på samma sätt, där vi tydligt markerar att hot mot vår personal aldrig är acceptabelt, för att försöka hindra liknande händelser".
Kommentarer
att vi skulle kontakta dem direkt ifall något skulle inträffa.