Bring Citymail finns inte mer.
Den 20 mars kom chockbeskedet att Posten Norge sålt bort Bring Citymail till anonyma riskkapitalister. Och bolaget byter tillbaka till sitt gamla namn Citymail.
Efter 15 år och över 750 miljoner i förluster hade norrmännen förlorat hoppet om att företaget skulle bli vinstgivande.
Försäljningen väcker ovisshet inom tidningsutdelarbranschen.
Riskkapitalisterna som köpt företaget är anonyma och under sekretess, men ansiktet utåt, och de som ska rationalisera och göra om företaget, är en tysk konsultfirma med namnet Allegra Capital i München som består av ett 10-tal företagsrådgivare.
Deras hus på Google Map är övertäckt. Bolaget har en enkel hemsida där man berättar om en handfull företag som de har gjort om och sålt vidare sedan starten 2001 .
Företagets frontfigurer har tidigare jobbat för McKinsey, som är välkända och ökända som mycket dyra extrema elitkonsulter.
Riskkapitalister av den här typen, som kallas "private equity", är helt inriktade på en sak: Försäljningsdatumet.
Slutdagen, när bolaget ska säljas vidare efter ett antal år. Och de hoppas uppnå en kraftig profit på satsade pengar.
Sannolikt har de fått ett mycket bra pris på inköpet.
Att Citymail "seglar ut i okända vatten" skapar ovisshet även för tidningsdistributionen, eftersom Bring Citymail var huvudägare och drev Premo.
Och har skrivit kontrakt om postutdelning med alla distributionsbolag i Sverige utom Postnordägda Tidningstjänst.
Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet tar nu tillbaka Premo i egen regi.
De har rimligtvis skrivit avtal om att behålla lokaler och samarbeten för att bra tag framöver med Citymail, och även avtal om samarbetet med norska Bring express paketutdelning.
Tidningsbuden på Premo talar om fem svåra år och utrycker en viss lättnad över att lämna Bring Citymail efter att haft haft ett antal tuffa år i och med Brings ägande. Verksamheten i Stockholm har gått med vinst och tidningsbuden har fått slita hårt för att försöka täcka upp för Bring Citymails stora förluster på andra håll.
Avtal och kontrakt kommer att fullföljas heter det i informationen om försäljningen.
Citymail är ett företag som bygger på B-post-utdelning var tredje dag i tätbefolkade områden. Men nu talar man om nya planer för att försöka bli en leverantör av e-handelspaket.
En "sista milen"-lösning för den växande e-paketsmarknaden.
När företaget tidigare hette Citymail var det inte någon större framgångssaga.
Företaget har alltid redovisat förlustsiffror med undantag av några enstaka år.
På 90-talet konkursade företaget två gånger. Det räddades av politiska krafter som ville se konkurrens inom postservicen.
Företaget räddades en gång av Posten självt. Sedan gick engelska Royal Mail in som ägare, men ångrade sig direkt och sålde tillbaka företaget till grundaren för 1 pund. Företagets frontman och grundare höll på att åka i fängelse för skattefiffel efter att ha mörkat inkomsterna för försäljningen till norska posten som skedde i två omgångar med start 2002.
Facket, Seko-posten var motståndare till Citymail i många år.
Exempel på vad Posten Seko skrev om Citymail på 90-talet:
"Uttryckt med andra ord kan man beskriva CityMail som en torped som staten och privata finansiärer skickat iväg för spränga sönder en väl fungerande postmarknad i syfte att att skapa en ny ordning. Så här långt har man också lyckats... har verkligen lyckats med att sänka kostnaderna och höja vinsterna för de stora kunderna/kapitalen. Priset är att vi som utför jobbet har fått kraftigt försämrade villkor och att postservicen försämras....sju i styrelsen delar på 1,85 miljoner i lön och ersättningar under 1996 - men bolaget gick med en förlust på 80 miljoner. Rörelsens kostnader var nästan dubbelt så stora som intäkterna."
Till slut var det den norska oljan som räddade Citymail. Några hundra miljoner hit eller dit spelade inte så stor roll för den norska staten, som behållit sina svenska postkrigare genom 15 år av ekonomisk kräftgång.
Sekos kritik tystnade delvis och de skrev istället avtal och fick Citymails brevbärare i medlemskåren.
De senaste åren har det stått klart att Norge krävt ett bättre resultat och Bring Citymail har drivit två större nyordningar.
Ett samarbete med tidningsutdelningen där man från början helt tänkte slå samman brev och tidningar i Stockholm.
Man har kunnat gå in på den lönsammare A-postmarknaden genom att tidningsbuden delar varje natt.
Och Bring Citymail har utökat sin B-posttäckning hela tiden genom att tidningsbuden delar ut i områden där Bring Citymail inte har någon egen distribution.
De hade kunnat uppnå mycket stor hushållstäckning i Sverige om inte Tidningstjänst blockerat sina områden för Bringpost.
Det andra projektet har varit att sortera nästan allt på terminal och låta de egna brevbärarna vara ute större delen av dagen.
Båda projekten drevs igång med stor frenesi och de gick in i väggen med sorteringen. Samtidigt havererade den statliga posten och både Bring Citymail och Postnord hamnade under PTS granskande lupp.
Bring Citymail blev tvingade att bromsa upp båda projekten och lyckades inte få fram någon större förbättring av årsresultatet på kort sikt.
I facket, Seko-Citymail, har flera av de unga ledarna nu tagit avstånd från allt samarbete med tidningsbuden.
De hälsar riskkapitalisterna välkomna som en "nytändning", och hoppas på att de ska skrota de tidigare planerna.
De skriver: "Det vi ser nu är en oerhörd potential kring e-handel." "Vi ska borda på ett skepp med styrfart, inte hoppa mellan livbåtar som sjunker olika fort!”.
Kommentarer
Själv är jag för en helliberalisering med fri etableringsrätt och hävandet av statens halvmonopol, men alla har rätt till sina åsikter.