Reklam-
utdelning: Här är lönen facket kräver av SDR - men bara för billinjer

Facket stämmer SDR Svensk Direktreklam inför Arbetsdomstolen

Äntligen! Utbrister tusentals reklamutdelare i Sverige. 

Men det är få som har anledning att jubla. 

Stämningen gäller enbart lönen för billinjer på landsbygden som redan är mycket högre än de som delar i tätorterna.

De delar ut precis samma reklamblad. 

Men en vit bilutdelare går på ett ackord som är fyra gånger högre än en svart utdelare som springer i trapporna.

Transportfacket och Almega har skrivit in rasismen  i kollektivavtalet.

Kollektivavtalet ger i hemlighet billinjerna fyra gånger högre prestationslön på utdelningen - men de blir också lurade på sorteringen och får inte betalt för körningen fram till första lådan eller hem från den sista. 

Med allt kringarbete med lastning, rapportering och körning får billinjebuden inte mycket mer än halva den lön som gäller för ett normalt betalt arbete i Sverige.

Här ser du hur facket vill beräkna lönen på Svensk Direktreklam. 

- om du är svensk, och delar med bil. 

(Bilersättning tillkommer utanpå och räknas inte in i den här lönen.)

 

Den är lönen som Transportarbetareförbundet anser ska gälla för billinjer på landsbygden, enligt stämningsansökan till Arbetsdomstolen. 

I handlingarna betonar facket över 20 gånger att det bara handlar om billinjer, och alltså inte alls handlar om den stora mängden utdelare i tätorter som jobbar med slavlöner på 10.000 distrikt Sverige och delar ut precis samma reklam.

Här är den felaktiga och för låga lön som bilutdelaren fick för samma arbete som i redovisningen överst.
 

 

För utdelningen på 2 timmar och 10 minuter har landsbygdsbudet i bil fått ca 375 kr + 50 kr i vikttillägg = 425 kronor.

De två saker som stämningen riktar in sig på är att bilbudet bara fått "de lågas" lön på sorteringen, 2 timmar 3 minuters sortering har gett 80 kronor. 

Den andra saken stämningen handlar om är att få körningen till första lådan och hemresan efter sista lådan räknad som arbetstid. 

Svensk Direktreklam bestrider det genom att försöka kalla det för "privata resor".

 

På landsbygdslinjerna med bil är det stor majoritet svenskar som delar.

På tätortsdistrikten är det tvärtom en allt större andel utlandsfödda. På många platser en fullständigt dominerande majoritet. Och många, många nyanlända migranter.

Lönen på Svensk Direktreklam i tätbebyggelse baseras på ett ackord som Transportarbetareförbundet godkänt och varit med om att skriva in i avtalet. Det ger i regel runt 40 kronor i timmen. 

Avtalet räknas som ett skambud på arbetsmarknaden och det sämsta kollektivavtalet i hela Europa sett till landets lönenivå när det gäller tätortsutdelningen.

 – Jag förstår inte hur lönedumpning skulle vara en fördel för deras (Transportarbetareförbundets) medlemmar. De borde måna om att hjälpa dem som inte har, eller kanske vet, sina rättigheter, säger Kurt Junnesjö i DN angående Transports vägran att hjälpa "de många, de med skamlöner" inom reklamutdelningen. 

Han var tidigare  förbundsjurist på LO/TCO Rättsskydd, samma instans som nu står bakom Transport i stämningen som alltså enbart gäller för svenska landsbygdsutdelare och ännu en gång avvisar de rättslösa, fattigaste arbetarna.

Gång på gång åker Transports representant in till Almega på Östermalm och skriver på samma ackord för reklamutdelarna.

För billinjerna på landsbygden gäller andra lönesatser. Det döljer Transport och Almega i avtalet. Ackordssatserna för billinjer är inte utsatta. Det skulle vara för provocerande mot de många utdelarna som Transport och Almega stämplar som "de lågvärda". Främst migranter, fattiga, utlandsfödda. 

Men bilutdelarna blir alltså också lurade, dels genom sorteringsarbetet och dels genom allt kringarbete och fram- och hemkörningen.

I avtalet heter det att "Den gängse löneformen för anställd på Lbl-linje är prestationslön baserad på de timlöner som gäller för distributör enligt § 6 mom 5."

Denna hemliga timlönen enbart för billinjer är, som Transport skriver i sin hemställan till AD 172.49 kr per timme (semester inkluderad) för den som fyllt 24 år. 

Reklam levererad hem till utdelaren. Väntar på att bli inburen i lägenheten och sorterad och sen utdelad

Stämningen i AD är riktad mot SDR:s franchiseföretag i Eslöv, som har hand om utdelningen i bland annat Eslöv, Lund, Landskrona, Höör och Hörby. Bolagets affärer är snåriga. Två bolag är registrerade som reklamutdelarbolag, Marknad & Service i Syd och Konsumenttrafik i Syd AB. Ett tredje bolag är registrerat som moderbolag: Trejko AB i Höör med samma ägarpar.

Transports stämning riktar sig mot Marknad & Service. Men i arbetsdomstolen förs deras talan av jurister från Almega. 

I Transportarbetaren döljer man nogräknat hur det ser ut och bluffar om målet i Arbetsdomstolen. Den ansvarige ombudsmannen talar sig som vanligt varm med inriktning på de oinsatta, om att här kämpar man minsann för den lille mannen och kvinnan

Transportarbetaren beskriver stämningen i en artikel domstol-avgör-lön-for-reklamutdelare/: Domstolen avgör lönen - men bara i bil på landsbygden, glömde tidningen skriva.

 Ombudsmannen:

 – Det här är en strid för den lilla mannen och kvinnan, som får slavlöner nu. Om vi får ett bra utslag kommer tusentals att få en låg men relativt anständig lön...

Verkligheten är istället att Transport legitimerar och skriver under på slavlönerna utan några förhandlingar vid varje förnyelse av avtalet. Med lönesatser som ska räknas och gå under #nästangratisarbete.

Men en passus i beskrivningen av målet i AD tydliggör vad det är frågan om. Transportarbetarens artikel visar att de föreställer sig reklamutdelare med villatomter och garage:

  • När börjar arbetstiden?
  • Den som kör ut reklam hemifrån borde få betalt när transporten inleds på den egna tomten. Infors­ling av buntar till garaget är också arbetstid, anser facket. Arbetsgivar­en säger att passet börjar vid första lådan och slutar efter den sista.

Mångmiljonbelopp skyfflas över från utdelarna till rovkapitalisterna, Svensk Direktreklams ägare och chefer och de annonserande affärskedjorna.

Stämningen handlar enbart om den minoritet bland reklamutdelare som delar med bil. 

"Målet avser endast billinje" upprepas i det oändliga i de handlingar Transport och LO:s rättsskydd har lämnat in.

Transport skriver om att tidmätningar kan ge rätt lön för hela bilbudens arbete. Almega kontrar med att en gemensam tidmätning gjordes på en billinje under 1990-talet och den gällde endast utdelningsmomentet.

LO juristen skriver som svar att enda gången som Transportarbetareförbundet kan identifiera en genomförd distriktsmätning under alla år är gjord i Luleå 2011. Den saknar betydelse, menar man eftersom den inte gällde billinje.

 


På Svensk Direktreklam flödar pengarna. Men här på förbundskontoret går de också med ett leende hela vägen till banken.

Här på Transportarbetareförbundets huvudkontor på Olof Palmes Gata i närheten av LO-borgen är förmånerna många och lönerna höga. Här jobbar inte "den lille mannen och kvinnan".

En reklamutdelare som springer timme ut och timme in i Stockholms trapphus får samma lön för 6 timmars arbete som en tjänsteman på förbundskontoret får för en 30 minuters betald kafferast. (och sen tillkommer ett högt pensionstillägg för att garantera ålderdomen)

Här bor majoriteten i bostadsrätter, villor och radhus. De 40-talet anställda har gemensamma bostadsvärden på långt över 100 miljoner.

Tidningen Transportarbetaren publicerar inga kommentarer som är kritiska. Alla raderas.

Senaste kongressen ska också - utan att någon riktigt visste vad som hände - ha antagit ett uttalande från förbundsstyrelsen om att tidningen aldrig får försöka granska förbundets funktionärer.

Transportarbetareförbundets stämning av Svensk Direktreklams underbolag i Eslöv har huvudförhandling i Arbetsdomstolen satt till torsdagen den 25 februari 2021 klockan 9.30. 

Inställt efter begäran från Almega/SDR.

Uppdatering:

Målet går upp i Arbetsdomstolen i november 2021.

Torsd. 18.11 kl. 09.00

Svenska Transportarbetareförbundet ./. Almega Tjänsteföretagen och Marknad & Service i Syd AB
 
Tolkning av en kollektivavtalsbestämmelse om garantilön för arbete för vilken den gängse löneformen är prestationslön. 
 
Uppdatering: 
Rättegången har genomförts. 
Domen skulle kommit 23 december 2021, men sköts upp till 19 januari 2022. Den har nu skjutits upp igen till den 2 februari 2022.

Uppdatering: Totalt magplask för Transportarbetareförbundet i AD. 
 
SDR vann på alla  punkter. Förbundet ska betala 640.000 i ersättning för rättegångskostnader till SDR.
Uppdatering; Transportarbetareförbundet har ensidigt avslutat kollektivavtalet med Svensk Direktreklam. Och erkänner att det var Sveriges sämsta kollektivavtal. 
Några motiv för att de skrev under det i så många år har inte presterats. 
Transport kallar nu SDR:s förhandlare på Almega för brännvinsadvokater.  En brännvinsadvokat har för länge sedan sett sina bästa dagar och livnär sig nu på orättvisor, lögner och smutsiga affärer. Brännvinsadvokaten kommer till förhandlingarna som en avdankad fyllehund som precis lyckats kravla sig upp ur en dyngpöl och uppträder sen som bulvan för ohederliga ockrare. 

Kommentarer

Anonym sa…
Hur fick ni det till rasism ?? Invandrare kan också bo på landsbygden och köra bil. Bara för att dom inte gör det betyder inte att facket är rasister. Är ni helt dumma i huvudet eller?
Anonym sa…
Rasistvinkeln är fel. Att det rör billinjer är inte konstigt då väldigt få utdelare på gånglinjer är medlemmar och därmed inte har representation. Mer information bör ges till vuxna utdelare och få dem organiserade. Ett annat problem är att barn och ungdomar bokstavligen rånas på sina löner av SDR.
Anonym sa…
Allt är nu mera satt i system i Sverige. Den arbetande knegaren
är en låg löne jobbare. Har arbetat hela sitt liv får några
hundra lappar i pension, mer än vad fattigdoms gränsen är i Sverige.
Av Sveriges pensionärer är över 60% av dem garanti pensionär.
De flesta av dem har arbetat ändå hela sitt liv. När Kommunal
arbetar förbundet hade förhandlat färdigt. Fick kommunal
arbetarna inom äldreomsorgen fyra tusenlappar i bonus.
Det blir efter skatt drygt ett par tusen lappar. Mer var dem
inte värda, att ha riskerat livet under Coronan. Skulle nog tro
att fack pamparna inom Transport sätter sprätt på mer, på en krog
kväll. Det visar på att dem överst inom social demokraterna. Dem
aviserar attityden nedåt till facken. Stefan Löven har varit fackligt
ledare för Metall. Enda intresset är att med hjälp av EU,
skapa låg löne arbete inom Europa. Löven är numera fackligt
ombud för EU:s överhöghet. Han skiter hög aktningsfullt i knegarna.
Framtiden inom EU, kommer det att bli fattiga människor,
men mycket rik överhöghet. Skulle det vara väl betalda
arbeten, blev de rika utan makt.
tidningsbud sa…
Nu är det ju äntligen allt mer så att det är de som utsätts för rasism som ska definiera när det är rasism. Det kan ju inte du göra. Ingen behöver skriva på ett avtal där man skiljer människa från människa på det otroliga sätt som man gör i det här avtalet. Det är verkligen inget "kollektivavtal". Avtalet ska enligt lag gälla för alla, inte bara för medlemmar i en viss förening. Ingen tvingar Transports förhandlare att skriva på grov lönedumpning. De erkänner själva att det är slavlöner. Slavlöner som de själva skapar genom att värdera den ene på ett helt annat sätt än den andre. Det är en skam för hela förbundet och en skam för alla medlemmar och alla anställda.Det finns massor som kommer med bortförklaringar och undanflykter. Det gemensamma för dessa är att de känner att de aldrig behöver ta ett sånt jobb för att tjäna lite pengar.
Anonym sa…
Du utsätter mig för rasism nu . Bara jag som kan definiera om du utsätter mig för rasism eller inte så du behöver inte äns försvara dig.
tidningsbud sa…
Nu handlade det inte om dej, så ditt svar var meningslöst.
Anonym sa…
Vilket jävla svammel!!! Vad är tanken med insändaren?

Det är alltså rasism som ligger bakom de låga lönerna?
Om samma kraft lades på att ta reda på fakta så hade det varit en intressant och saklig artikel.