Avslag på 6:6a.
De jobbar maximalt 3,5 timmar och har fått lära sig olika rörelser de kan göra för att förhindra förfrysningar.
Det är två av de saker som Arbetsmiljöverket för fram för att avslå den så kallade 6:6a som skyddsombudet i Örebro lämnat in för att pröva om det är förenligt med svensk arbetsmiljölag att tvinga tidningsbuden att köra den oskyddade Paxstern på vintern som saknar värme, fönster och dörrar.
Kalldrag på oskyddad förarplats på Paxstern, regn och snö slår in på föraren.
Skyddsombudet hänvisade bland annat till Postnord som har en liknande litet elfordon som har värme i kupén och både fönster och dörrar.
Men arbetsmiljöverket skriver i sitt avslag att de inte kan bestämma över företagens fordon. Dessutom har Prolog gjort vissa förändringar, enligt Arbetsmiljöverket. Det finns en uppvärmningsslinga på plastrutan fram och handtagsvärme.
Men det går inte använda båda samtidigt.
Företaget har köpt in sittdynor, de har lagt en fotplatta i gummi över plåten vid fötterna. De har köpt in underställ och vinterkläder, skriver arbetsmiljöverket. De har sänkt max-hastigheten från 45 till 30 km/tim för att minska kalldraget vid transportsträckor.
Samtidigt konstateras att det finns brister i arbetsmiljöarbetet när det gäller Paxstern.
Uppgiften om att tidningsbuden som kör Paxstern aldrig jobbar mer än 3,5 timmar är inte sanningsenlig.
Relaterat: Inte en vinter till..6:6a mot Prolog
Kommentarer