Mopedkris på Citymail

12 NOVEMBER 2018

Citymail har hamnat i knipa.                  

Arbetsmiljöverket har utfärdat ett förbud för företaget att använda sina över 400 EU-mopeder klass 1 och klass 2, efter torsdagen den 15 november 2018.  
 

Företaget, som tidigare styrde Premo och har ett samarbete med flera distributionsbolag, sitter i en rävsax inför julruschen.

Om de använder sina mopeder efter den 15 november har Arbetsmiljöverket satt ut ett vitesbelopp på 1,5 miljoner. Villkoret för att fortsätta köra med mopederna är att de kan visa upp ett giltigt typgodkännande på mopederna från Transportstyrelsen.

Enligt bruksanvisningen på mopeden ska bagagevikt inte överstiga 5 kilo. Bild Arbetsmiljöverket.



Ärendet hos Arbetsmiljöverket började i slutet av april 2018 när de gjorde en inspektion på ett mindre arbetsställe i Stockholmsområdet med ett tiotal unga brevbärare. Där fanns 6 EU-mopeder klass 2.
De tillverkas i Taiwan och görs om till lastmopeder på en fabrik i Danmark. 
Märket är Pgo Big Max. De har stålställningar för fyra backar och ytterligare utrymme bak. Backspeglarna tas bort eftersom de kan häkta i något vid utdelning. 
En postback uppges väga upp till 15 kilo, men kan i vissa fall väga upp till 20 om de packas hårt med tunga utskick. Enligt arbetsbeskrivningen ska en brevbärare kunna frakta tillbaka 14 tomlådor.
Citymail uppger att de har omkring 400 mopeder. 
Det finns 228 mopeder i bilregistret som tillhör Citymail med registreringsnummer, klass 1, som får köras i 45 Km/t. 
Men Citymail har också ett stort antal klass 2 som har en maxhastighet på 25 km/t och inte kräver registrering. Alla är bensindrivna.

Under inspektionstillfället begärs bruksanvisning för mopederna. Arbetsgivaren kan inte uppvisa någon, men inspektörerna hittar bruksanvisningen under mopedsitsen.

"Under regler för körning står det att mopeden aldrig får lastas för tungt eftersom överlast kan förändra köregenskaperna. Mopeden är märkt vid styret med instruktion om att den inte får lastas med mer än 10 kg.
Arbetsgivaren anger själv att man tycker att framförande av mopederna klassas som arbete som är förknippat med särskilda risker. Men inga särskilda rutiner eller riskbedömningar kan dock uppvisas där detta behandlas.
Enligt arbetsgivaren gör man riskbedömningar för varje specifik utdelningstur",skriver Arbetsmiljöverket.

Under inspektionstillfället framkommer att man inte längre använder någon skyddsutrustning.

Citymail hävdar i ett pressmeddelandet (länk) att mopederna är populära bland de anställda och att undersökningar visar att de inte innebär några ökade risker att använda den aktuella modellen. Deras lastmodell togs i själva verket fram för att minska olycksrisken, menar de.

Arbetsmiljöverket pekar på att det sedan 2012 inträffat 18 olyckor och 37 tillbud med mopederna på Citymail. Och menar att mopedens ursprungliga typgodkännande inte gäller eftersom det gjorts stora förändringar med monterade lasthållare på en fabrik i Danmark. Förändringarna innebär helt andra köregenskaper och medför stor risk för olyckor.


Citymail erkänner att de inte har något typgodkännande för den lastmodell som de verkar ha använt sedan många år tillbaka, i alla fall sedan 2012-2013. Men menar att det finns ett typgodkännande för en tidigare modell med lägre placerade skilda lastställningar bak. 

Arbetsmiljöverket menar att det bara finns ett godkännande för den ursprungliga modellen från Taiwan. Det typgodkännandenummer som står i bilregistret är samma på Citymail som på privata mopeder utan lasthållare.

Posten i Danmark har dock sedan många år tillbaka samma mopeder som lastas kraftigt både fram och bak, men med lägre och åtskild last där bak.
I Danmark använder också tidningsdistributionsföretag liknande mopeder, där de kallas scooters eller knallertar.

I Sverige har dessa mopeder aldrig slagit igenom inom tidningsdistributionen. Där har man satsat på lastmopeder i original. Främst elmopeder.

Citymail har enligt Arbetsmiljöverket försökt registreringsbesiktiga en moped den 1 november men fått den underkänd.

Företaget skriver till Arbetsmiljöverket att de nu tänker försöka få fram en dispens från Transportstyrelsen för att få köra mopederna fram till över helgerna och så snart det går bygga om lastutrymmet bak till den modell som de anser att det finns ett typgodkännande för. 
Samt så fort som möjligt byta ut modellen klass 2 (25 km/t) till elcyklar.

Citymail kommer att överklaga Arbetsmiljöverkets beslut om förbud för mopederna, men förbudet gäller även om det överklagas. Det är ett förbud med omedelbart verkställande efter den 15 november.

Uppdatering:
Citymail har begärt inhibition av Arbetsmiljöverkets beslut. Förvaltningsrätten har inhiberat Arbetsdomstolens beslut i avvaktan på avgörande. Med inhibition avses att ett beslut, vilket annars gäller omedelbart, ska avvaktas med att utföras och inte får verkställas. En överinstans kan besluta om inhibition.


Kommentarer

Anonym sa…
Har dom nya ägarna försökt att sätta sig på SEKO?Och har dom fackliga Citymailarna svarat med att faktiskt bara göra sitt jobb?Med tanke på hur illa det ser ut både med budbilarna och VTD elcyklarna..dom senare sker olyckor p.g.a buden inte har fått tillräcklig med övning och knappt kan cykla samt att dom befinner sig under ständigt stress,så tordes det samma även gälla för våra kamrater på Citymail.Sen fattas dubb i massor på VTD elcyklar och facket sover...men vinter kommer ändå fast skyddsombuden gått i vinterdvala tillsammans med dom fyras gäng.
aor5000 sa…
Dom har fått respit till 28 nov.
tidningsbud sa…


Inhibition

Med inhibition avses att ett beslut, vilket annars gäller omedelbart, ska avvaktas med att utföras och inte får verkställas. Förvaltningsrätten har beslutat om inhibition av Arbetsmiljöverkets beslut fram till ett slutgiltigt avgörande.
Xanthopteryx sa…
Hur har det gått? Apropå att en grön knallert puttrade förbi här utanför.
Anonym sa…
April och vi alla undrar när det kommer en fortsättning på storyn...blev det ett lyckligt slut?q:D