Protester i Linköping

               





8 juli 2012
Avtalet är skandalöst dåligt, det anser tidningsbud i Linköping.


Det är Linköpings Tidning som skriver om upprörda känslor bland tidningsbuden. Det är bl.a. transportarbetareförbundets platsombud på NTM-distribution som går hårt åt avtalet, med den ökända gratiskvarten och lönesänkningar.
På en bild figurerar även en ombudsman från förbundet, med det framgår inte av texten vad han har för uppfattning i saken.
Platsombudet säger i alla fall rakt på sak att Transport struntar totalt i oss tidningsbud.
- På den här gratiskvarten förlorar jag i runda svängar 1.200 i månaden, tillägger han.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker det är sanslöst att det inte är större sak utav det hela. Ex. gratis kvarten. Tror du att det hade funkat bra med andra jobb, om t.ex vi drog av en "gratis timme"...?

    Inte skoj, eller hur. Dem kan hitta på en massa mesiga svar som passar ihop med deras lilla avtal. Men det är INTE budens fel att bil jäveln kommer sent, och vi får en "gratis kvart" för det.

    Plus att avtalet är nog skrivet av dem som har egna intressen i tankarna. Då pratar vi företagsliga intressent. Där siffror - inte människor - spelar huvudrollen. Vilket då blir det "avtal" vi har. Hmm, en ide. Vi kanske borde ge ett "avtal" med dem som vill skapa ett avtal i framtiden. Vill inte dem som jobbar ha ett avtal, ska man kunna rösta NEJ eller JA till avtalet.

    På så sätt kan man undvika alla skandaler, då alla enas om ett "avtal". Jag gav då fan inget samtycke om något "avtal". Det gjordes åt mig, och dig, och dig... and so on. Vi helt enkelt tar det som dem slänger på oss i form av ett papper vi ska följa.

    Patetiskt, men så blir det i en byråkratisk helveteshåla. Things tend to get a bit "dirty".

    SvaraRadera
  2. Avtalsomröstning skulle ju i så fall bli med transports medlemmar,det är det i Norge.Förr i tiden var det rådgivande omröstningar i Transport,men förbundsledningen hade ofta redan gått med på avtalet och sket i vad man röstade på.
    3 366 röstade nej till ett stuveriavtal- 469 röstade ja. Förbundsledningen skrev på avtalet.
    Förr gick ofta hela förhandlingsdelegationen mot ledningen,även tidningsbudens förhandlingsdelegationer gick ofta mot men nu ha man pli på förhandlingsdelegationerna i och med att många har tjänster och förmåner i facket.Alla som var med i sista avtalsförhandlingsdelegationen för tidningsbud skrev snällt på avtalet utan knot.Det var inte en enda snubbe som ifrågasatte avtalet

    SvaraRadera
  3. Denna gång sa han på Transport som förhandlade fram avtalet att vi inte kunde komma och gnälla nu när avtalet är tecknat och beskyllde oss för att inte engagera oss innan. Det är lite svårt att ha en åsikt innen en vet vad motparten...ursäkta, i diplomatins tecken förhandlingsdelegationen har lagt fram sina förslag. Nu var avtalet en fait accompli när det presenterades. Dessutom fick vi ingen löneököning de 3 första månaderna eftersom avtalet började gälla från 1 april så vi fick ingen retroaktiv lön från det förra avtalets slutdatum som var sista december. Som lök på laxen fick vi bara en årlig löneökning på 1,75 % medan andra avtal fick 2,6% och inflationen ligger på 2% eller mer vilket innebär att vår köpkraft minskar. Men de ska inte tro att ingen bjuder på motstånd, om de är med i Transport eller inte. Att det är upprorsstämning är ingen överdrift.

    SvaraRadera
  4. Men vet ni varför detta kan skrivas i tidningen,jo gubben som har LT ligger i fejd med Nt-gubbarna som har tidningsbuden anställda.Det är därför annars hade det inte stått i tidningen

    SvaraRadera