Avtalet är grovt diskriminerande. Medieföretagen och Transport har en kraftigt nedvärderande människosyn.
Medieföretagen hävdade i de senaste avtalsförhandlingarna att ett antal tidningsbud som inte är riktigt "normala" skall gå efter en särbestämmelse. De skall arbeta en halvtimma eller mer gratis varje dag. Beroende på hur onormala de är. Paragrafen godkändes av Transports förhandlare.
Här är den förhatliga paragrafen::
Mom 3.5
Om särskilda skäl föreligger kan överenskommelse träffas mellan enskild medarbetare och företaget att ersättning för Extratid 2 först utbetalas om den för dagen schemalagda tiden överskrids med 30 minuter eller mer.
Sådan överenskommelse ska för att vara giltig godkännas av de centrala parterna.
För att förstå innebörden måste man känna till de förhållanden som tidningsbuden arbetar under, där den betalda arbetstiden kan sättas helt godtyckligt.
Paragrafen är till för att förhindra att vissa tidningsbud, som stämplas som "undermänniskor", skall kunna kräva lön för den tid de arbetar.
Kränkningar och övergrepp mot tidningsbuden är vardagsmat inom tidningsdistributionföretagen. Men nu kan vi avslöja att kränkningar finns inskrivna i avtalet.
I tidningsbudens kollektivavtal stämplas människor ut som lägre värda, de skall genom en särskild uppgörelse luras till att arbeta gratis.
Transportarbetareförbundet talar om allas lika värde.
Förbundets anställda funktionärer, de flesta med inkomster mellan 35 - 60 tusen i månaden, talade sig varma för "Alla människors lika värde" under Transportkongressen i Örebro. Något som också skrevs in i förbundets stadgar. Men verkligheten ser alltså fullständigt annorlunda ut.
Nedvärderingen av tidningsbuden går så långt att man t.o.m. skriver in i tidningsbudsavtalet att ett antal bud har ett lägre värde.
Enligt medieföretagens förhandlare skall paragrafen i ett första skede tillämpas på ett bestämt antal undervärdiga individer.
Paragrafen är ett tillägg på den s.k. gratiskvarten, som också är klart diskriminerande.
Tanken är enligt Medieföretagen att de äldre buden som inte orkar springa lika fort i trapporna, skall arbeta minst 15 minuter gratis varje natt. Dessutom skall kvarten garantera att alla bud arbetar gratis vid dåligt väder, vinterväglag och tryckeriförseningar.
Kommentarer
På kongresser ska man säga fina ord, men de får heller inte betyda någonting, för då kan även de förlora det goda som de har.
Att utgå från att det handlar om personliga egenskaper och att tidningsbud är så jävla dumma att dom träffar avtal med sin AG om "gratisarbete" just för att dom är så jävla dumma är väl kränkande och dålig människosyn om nåt.
Sen borde alla puckon härinne fatta att en utökad avtalsfrihet aldrig "drabbar" nån överhuvudtaget. Och absolut inte oss tidningsbud som normalt bara har att följa order. För att utöka kvarten till en halvtimme skulle åtminstone jag kräva minst motsvarande åt andra hållet men det har väl alla bortskämda snorungar härinne redan glömt bort att vi inte längre är fria åka hem hur som helst när vi är färdiga.
Att sen bolagen i Norge vägrar betala rätt lön är en annan sak, men då har i alla fall facket varit beredda att stämmma dom i domstolen
Att man kan kvitta sommarförhållanden mot vinterförhållande.
Kan du gå till byggnadsarbetare och säga att de ska jobba över några timmar om dagen på vintern gratis p.g.a. att det är så fint väder på sommaren? Det skulle i alla fall ge ge rena drömscenariet för de som alltid lyckas vara tjänstlediga en stor del av vintern.
Nä älgen säg som det är, M.C slängde fram den här skiten dan innan och ni tvingades skriva på den utan och hinna ta ställning till dyngan. Han mobbade ner er i sin vanliga stil.
Det vill säga att om ett tidningsbud går två distrikt på 5 km ska denne med 2003 års löneavtal ha en lön på 8000 kr i månaden (2*4000). Skulle tidningsbudet istället gå ett distrikt som var 10 km skulle lönen till budet bli 4760 kronor i månaden, det vill säga 3240 kronor mindre i månaden för samma arbetsinsats.
För att exemplifiera hur jag tror resonemanget bakom paragrafen sett ut så anta att ett "normal"-distrikt har en tidsvikt sommar/vinter på ca 30 minuter. Tidsåtgången för arbetet på ett distriktet är tidsatt till 2,5h. Genomsnittstid för perioden aprill-november är satt till 2,3h och för perioden dec-mars till 2,9h dvs en viktsvikt på 36 minuter. Här finns alltså inga "särskilda skäl" till att utöka bufferttiden till 30 minuter då de 15 minuterna på goda grunder får antas suga upp merparten av den ökade tidsåtgången vintertid. 2,5+0,25=2,75 dvs återstår endast 9 minuter till den bedömda genomsnittliga tidsåtgången vintertid som självklart kan variera och ackumuleras till enskilda dagar varför det blir upp till varje enskilt bud att kräva extratid när så sker.
Men så finns distrikt där tidsvikten vinter/sommar drar iväg till både 2 och 3 timmar. Sommartid bir man färdig 1h tidigare än den tidsatta tidsåtgången och vintertid 1,5-2 timmar senare. Mot att tidningsbudet då får sluta jobbet 1 timme tidigare under den lätta perioden kan avtal alltså träffas om att utöka bufferttiden till 30 minuter. Inget konstigt med det tycker jag.
Så ingen klagar ju om dem någon dag får jobba 10 minuter över, när dem oftast går flera minuter innan deras arbetstid egentligen slutar dem resterande dagarna.
Men beror ju såklar på budet. Men då tycker jag det är upp till arbetsgivaren. Jag skulle inte anställa någon som jag inte ansåg skulle klara av att hålla tiden.
Jag har inga problem med extratid i vanliga fall, utom väntetid som jag tycker jag ska ha betalt för, och när jag använder min egen bil för att dela tidningar på ett cykeldistrikt. Och de har aldrig dragit bort en kvart hekler för de har sagt om det tar mer än en kvart får du för den första kvarten också. Ungefär som det gamla avtalets väntetid allstå.
Samma sak hände med gratiskvarten.Man hävdade att den bara gällde i sällsynta fall. Sedan visade det sig att den kan tillämpas på precis all övertid. Även beordrad övertid genom att man sätter en otillräcklig tid.
Hur många extratider finns det?När jag går över handlar det om hundraelva kombinerade oförutsedda och förutsedda anledningar.?Det är 8 procent glapp i skelletet efter en miljon trappbestigningar.2 procent tunga tidningar. 5% glömd jävla hästtidning återvända 8% utslitna skojävlar.15 sömnrubbningar.4% Fru Bergh som ska berätta hon är ur psykisk balana för elak syster.Jävlitg förutsett egentligen.
Kan du bena upp alla förutsedda och oförutsedda anledningar och ange vilken extratid som gäller i alla en miljon arton situationer samt därefter ange om kofforten eller bufforten eller vad det är tillämpas.
Saker som berör enskilda utdelningsområden avhandlas i ett särskilt protokoll.
Alltså obetald arbetsplikt från 4.45 till 8.30.
3 timmar och 45 minuters förlängd helt obetald arbetsplikt efter en betald arbetsdag som endast är två timmar och femton minuter.
Svar:Inte alls.
Vi har ordentligt "på fötterna" när det gäller det här, även från folk inom Transport.
Sedan har de människor det gäller varit vana att under andra avtalskonstruktioner arbeta gratis.Så de fall du efterlyser i media kommer vi inte att få se
Medan facket försöker säga att här finns begränsningar, si och så. Det får inte alls utnyttjas som någon buffert, säger Haglund t.ex. Man talar om att det nog enbart gäller vid exeptionella händelser, som om bilen går sönder och man får sitta och vänta på hjälp.
Men när man skall förklara den här aktuella paragrafen då är man tillbaka till bufferten igen för att lindra betydelsen av denna paragraf. Men det är bolagen som satt agendan och facket försöker i efterhand att lindra och bota genom att försöka få en betydelse som inte ska verka så totalt "anti facklig".
Det betyder att om en pensionär eller annan ej snabbfotad ska få jobbet skall denna person skriva bort rätten att få betalt för övertid de första 30 minuterna eller mer eftersom företagarna vill försäkra sig om att inte dessa personer går över tiden och blir dyrare i drift.Om man inte skriver på detta får man helt enkelt inte jobbet.
Nej,DÅ är din ena fot troligen missbildad.Det är särskilda skäl för gratis övertid
Hur tror du det fungerar sen då vid 75? (vid din tid så är pensionsåldern där).
Efter 55 års slitsamma gasellrekord och tre allvarliga missöden i trafiken...
1. Tidningsbudens omfattande gratisarbete
2.Företagens och fackföreningarnas etik och moral.
Jag är övertygad om att båda sakerna kommer att komma upp vid avtalskonferensen i oktober där de nya tidningsbudsförhandlingarna skall förberedas.
Vi har en ledargestalt inom Transport som inte har några som helst problem varken med nr 1 eller nummer 2, denne har dessutom varit den som hållt i avtalet under många år. Han är enbart inställd på att avtalet ska gynna hans kompanjoner på båda sidor. Han har dessutom en stil där han mobbar och sätter människor på plats med en mästrande oförskämdhet.
Vi har en förhandlingsledare som kommer från väktarbranschen och är okunnig om tidningsbudens situation. Hittills har han gått mest i den äldres ledband.
Nu måste nya krafter se till att helt kasta kull detta " lilla sjuka helt oetiska och omoraliska imperium som bygggts upp inom fackföreningen"
Jag syftade egentligen inte på denna debatt utan på en tidigare förförra året när samma argument las fram att de har infört gratiskvarten för at vi inte ska stressa eller bryta mot trafikregler.
Har de inte kickat han den där Marcel Carlstedt ekller hvad han hette, han som tecknade avtalet? Har han blivit omvald?
Du gör dina timmar. Kommer dit kl 7 och går kl 16. Det är aldrig eller sällan så att du kan gå kl 15 för att du blev klar lite tidigare och ändå ha lön till kl 16.
Det är inte heller så att om du vanligtvis blir klar kl 15 och så en morgon är det stopp i produktionen så du måste vänta en timma innan fabriken är igång att du den dagen kan hävda att du har rätt att sluta kl 15 eftersom du brukar vara färdig en timma tidigare.
Nu har du det såhär på tidningsrunda också. Du har fått din inställelsetid och du har din sluttid.
Spring du för fort så har du tid över och riskerar att få jobb mer om chefen vill det. Jobbar du lite långsammare och tiden inte räcker till så begär du övertid.
På fabriken kan man ofta lämna kvar arbete till nästa dag, men om det inte går så kan du få jobba över.
Den som jobbar för långsamt kan bli av med jobbet, men normalt sett ska det gå att jobba i normal och mänsklig takt utan att få sparken.
Då är tanken med detta avtal. Det ska inte löna sig att springa häcken av sig och slita ut sig fortfare än det sker ändå. I första hand ska det löna sig i form av mindre slitag på kroppen och i andra hand kan det löna sig om normal takt inte räcker till för då ska man kunna få extra tid.
PS han som bara ska ha en DI på fre-lör fick också en SMT och en hkeybilaga i lördags. Jag behöver ju inte extratidningen men det kan få honom att behålla DI ett tag till. DS
Men det är ju ditt problem och har inget med verkligheten att göra. Lär dig skilja mellan rättigheter/skyldigheter, beordrat arbete/erbjudet extraarbete.
"Detta kan till exempel vara totalutdelning, tillfälliga kampanjer eller andra tillfälliga uppdrag."
Att köra ett extraditrikt är alltså ett tillfälligt uppdrag som avlönas med...extratid 1.
Hur hade du tänkt att jag skulle öka min ssg? Det finns ett begränsat antal distrikt här... Dessutom har det inget med diskussionen om betalningen att göra.
Med Morgontidningsdistribution avses distribution av prenumererad tidning
i ordinarie distributionstur och det som medföljer i denna tur."
Står i kollektivavtalet. Extratidsparagraferna är underparagrafer till denna överparagraf vilket betyder att beordrad extratid avser arbete under ordinarie distributionstur och det som medföljer denna tur.
Du kan jiddra och lura dig själv hur mycket som helst men det spelar ingen roll ute i verkligheten. Om din AG tycker du snackar för mycket skit så slutar dom ringa dig.
Ökad SSG får man genom att begära det med någon lämplig motivering. Tex att du haft mycket extratid 2 senaste tiden pga att du inte hinner med.
Sen handlar det inte om mitt begränsade tankesätt utan en fullt tänkbar tolkning som din AG kan göra om dom vill. Och jag tror det skulle hålla juridiskt också. Vi är inte anställda på distrikt men vår lön, all tidlön inklusive beordrad extratid, får vi för den faktiska tidsåtgången under ordinarie distributionstur för allt arbete som där medföljer. Det står klart och tydligt i kollektivavtalet. Lär dig läsa!
Sen borde du kanske tänka liiite längre än dit näsan räcker och fatta att det kanske inte vore så kul för dig eller nån annan om det verkligen vore så att bolagen i vår bransch hade en beordringsrätt att tvinga tidningsbud jobba på andra distrikt utöver ordinarie distrikt.
Om facket gått med på det så hade du och andra här inne verkligen haft nåt att gnälla över. Speciellt hade "besvärliga" bud som AG vill trackasera fått det jobbigt.
Var står det? Hänvisning till paragraf eller text! Vi får lön för morgontidningsdistribution, och det gäller oavsett antalet distrikt eller tidningar vi berodras dela ut.
Som sagt, sen när har en ag INTE rätt att BEORDRA oss att arbeta mertid, övertid eller extratid? Det står i lagen att ag har den rätten.
"Om företaget beordrar arbete utöver den för dagen schemalagda tiden utges ersättning med 1,5 x timlönen."
Inte ett ord om att det endast gäller ordinarie utbärningstur, det gäller SCHEMALAGD ARBETSTID, och som jag redan har föklrat tidigare så KAN ag inte ändr ssg från en dag till nästa. Det räknas JURIDISKT sett som en ändring av juridiskt bindande anställningsvillkor, eller i klartext: det räknas som en uppsägning varvid LAS regler om uppsägning med uppsägningstid träder i kraft.
Som sagt, om jag blir tillfrågad att köra ett annat distrikt och jag tackar ja har jag arbetsplikt på den turen också. Det räknas då som min ordinarie distributionstur men den för dagen schemalgda arbetstiden räcker inte till och då blir det anra distriktet extratid. Ag borde ge mig extratid emn jag kanske får begära extratid 2 då. Men extratid blir det i vilket fall pga den för dagen schemalgda arbetstiden.
Paragraf 4 mom 1 definierar vad som avses med morgontidningsdistribution för vilken avlöning övriga moment under paragrafen hamdlar om. Det är därför bland andra mom 3.3 och 3.4 är underparagrafer till mom 1. Alla pengar vi får är tidlön för morgontidningsdistribution som avser distribution ac prenumererad upplaga under ordinarie tur och det som medföljer denna tur. Och då alltså även extratid 1,2. FATTARU.
Precis som totalutdelning och ej ibladad reklam ska vara arbete under ordinarie utbärningstur så ska även "andra tillfälliga uppdrag" också vara det. Allt arbete som kan/får avlönas med extratid är arbete under ordinarie utbärningstur. Det är den juridiska innebörden av paragraf 4 mom 1.
Visst är det jobbigt att ha fel. Har aldrig hänt mig men jag har ju empati och förstår ju hur du måste må efter att ha investerat i så mycket verklighetsfrånvänd smörja som du inte kan backa upp med annat än ytterligare retarderade idiotargument. Som en psykstörd papegoja ungefär. Jag lägger ner det här nu eftersom det visat sig att det förmodligen är riktigt synd om dig och jag önskar dig lycka till med extratiden och din AG.
Kan någon då svara på varför i h-vete skriver man under på en paragraf där vissa bud ska ha 30 minuter eller mer istället för en kvart.???????