Tidningsbudens beryktade gratiskvart förpassades till soptunnan när det nya avtalet undertecknades den 17 december.
Transportarbetareförbundet tvingades helt inrikta sig på att reparera "gamla synder" i årets förhandlingar.
Gratiskvarten försvann, men har kostat tidningsbuden många miljoner i uteblivna övertidsersättningar sen det förra avtalet.
Man försökte också få bort skrivningarna i det förra avtalet om gratis arbetsplikt till halv åtta på måndagar till fredagar och halv nio på lördagar. Men det misslyckades.
Lönehöjningen i det ettåriga avtalet är på 2,6 % , vilket gör att tidningsbuden får samma höjning som inom industrin. De senaste åren har lönehöjningen legat en bra bit under genomsnittet för den övriga arbetsmarknaden.
För en del tidningsbud blev det förra 2-åriga avtalet en stor förlustaffär, en av anledningarna är att ersättningarna för extrauppdrag och extratitlar har gjorts om till arbetstid på ett sätt som gynnar företagen.
Missnöjet bland buden var så stort att Transportarbetareförbundets ledning tvingades kringgå sina egna regler för hur man väljer en avtalsdelegation. Man tillät inte avdelningarna att nominera någon till delegationen utan ledningen handplockade delegaterna helt på egen hand.
Bolagen fick igenom kravet på att varseltiden för extrauppdrag minskas till tre dar.
Man kom överrens om att fortsätta diskutera bolagens krav om hur man "på ett fritt sätt skall kunna schemalägga och justera arbetstid under alla dar i veckan",
Transport har krävt att få diskutera frågorna om extraprodukter och vikttillägg under året som kommer.
Kommentarer
Jag ställde frågan om vad som gäller, om de kan tvinga en att jobba till 7.30 om du ska börja på ett annat jobb säg vid 7. Då går den huvudsakliga sysselsättningen före var svaret. Utdelningen är som bekant ett deltidsarbete. De kan nämligen inte dupera en annan arbetsgivare.
Arbetsgivaren har rätt att beordra övertid eller extratid. Det kan vara så som de säger för det blir ju övertid även om du får jobba en lördag efter att ha jobbat 40 timmar under den gångna arbetsveckan mån-fre. Det behöver KANSKE inte vara i anslutning till den schemalagda arbetstiden, för det låter ju rätt rimligt. Nån på Transport eller en expert på arbetsrätt borde väl kunna kolla upp vad som gäller där, om extratiden måste ske i direkt anslutning till din ordinarie arbetstid eller om de får beordra extratid efter 7.30/8.30. Jag vet att Transportavtalet säger allt över 80 timmar på 2 veckor är övertid så det går att avtala bort det mesta, även att övertid måste vara i direkt anslutning till din schemalagda arbetstid. Gång- coh cykelbud drabbas ju av det faktum att bildistrikt ska vara klara klockan 7. Då är arbetstid till 7.30 inte direkt orimligt. Men när du bara har ett 2-timmars distrikt blir det förstås jobbigt att stå vänta på sina tidningar vid en busskur i flera timmar.
NJUT AV GOD FESK I NYÅR
Dessutom får man enligt nya avtalet extratid istället för väntetidsersättning, vilket är bättre betalt vid förseningar, under förutsättning att man rapporterar in den extra tidsåtgången.