Tycker ni att arbetare i andra länder ska få ta del av anställningsvillkoren - så att de har en chans att hävda sina rätt ?
Transportarbetareförbundet:
-Givetvis, det är en del av de mänskliga rättigheterna.
Tycker ni att tidningsbud i Sverige som inte är med i Transport ska få ta del av anställningsvillkoren ?
Transport; -Nä, förbundet äger avtalet
Tycker ni att Transports medlemmar ska få läsa kollektivavtalet?
Transport: -Ja, men om det är större förändringar måste de flesta medlemmarna vänta ett halvår så vi hinner hålla avtalskurser. Där kan våra funktionärer (som har gått på utbildning) förklara för dem hur det ligger till.
Men i år behövdes inga avtalskurser eftersom det nya avtalet inte innehöll några förändringar förutom lönesatserna. Därför skulle det nya avtalet tryckas upp snabbt -och skickas ut.
Men alltsammans blev fel.
Nu visade det sig nämligen att hela upplagan måste kasseras, eftersom man utelämnat en del och skrivit in gamla ogiltiga paragrafer, som den om 15 minuters gratis övertidsarbete.
Här försöker förbundet förklara varför arbetsvillkoren ska hemlighållas för de som inte är medlemmar i Transport.
Men att alla ska kunna ta del av de villkor man arbetar under är en självklarhet. Det finns inga ursäkter eller undanflykter.
Avtalet finns under fliken "avtal tidningsbud" på den här sidan.
Transportarbetareförbundet:
-Givetvis, det är en del av de mänskliga rättigheterna.
Tycker ni att tidningsbud i Sverige som inte är med i Transport ska få ta del av anställningsvillkoren ?
Transport; -Nä, förbundet äger avtalet
Tycker ni att Transports medlemmar ska få läsa kollektivavtalet?
Transport: -Ja, men om det är större förändringar måste de flesta medlemmarna vänta ett halvår så vi hinner hålla avtalskurser. Där kan våra funktionärer (som har gått på utbildning) förklara för dem hur det ligger till.
Men i år behövdes inga avtalskurser eftersom det nya avtalet inte innehöll några förändringar förutom lönesatserna. Därför skulle det nya avtalet tryckas upp snabbt -och skickas ut.
Men alltsammans blev fel.
Nu visade det sig nämligen att hela upplagan måste kasseras, eftersom man utelämnat en del och skrivit in gamla ogiltiga paragrafer, som den om 15 minuters gratis övertidsarbete.
Här försöker förbundet förklara varför arbetsvillkoren ska hemlighållas för de som inte är medlemmar i Transport.
Men att alla ska kunna ta del av de villkor man arbetar under är en självklarhet. Det finns inga ursäkter eller undanflykter.
Avtalet finns under fliken "avtal tidningsbud" på den här sidan.
Kommentarer
Sedan kan man alltid tycka att vi inte förhandlar fram tillräckliga förmåner men har man valt att ställa sig vid sidan och bara klaga och snylta på andra som är engagerade anser jag att de inte skall ha ha del av det som förhandlats fram.
Mina erfarenheter är tvärtom att många tidningsbud som inte är med i facket har klarat sina liv på mycket små marginaler och väljer att t.ex. leva ut saker som hemförsäkrning. Om vi ser bakåt i tiden så har många av våra medlemmar anslutit sig av den främsta anledningen att de har stämplat upp till heltid genom samhällets försorg.Jag skulle hellre benämna dessa mer smarta och framåt personer som snyltare som under långa perioder levt på snyltpengar.Dessa har ofta fina bilar och villor. Däremot har de enkla tidningsbud som levt på små marginaler ofta levt ett mycket enkelt och ofta tillbakadraget liv.Vi har också en försäkring som ingår i medlemsavgiften som endast är till för höginkomsttageras. De får 80% av lönen vid arbetslöshet, På så sätt snyltar de som har de högsta inkomsterna på de fattigaste medlemmarna. Den som har mycket ska ha mer.Resonerar man och har betalt ut 60 miljoner till höginkomsttagare i bland våra medlemmar.Jag skulle aldrig kalla någon för en fjant, men jag måste säga att ni som resonerar på detta sätt om de som inte är med i föreningen, hör inte hemma i fackföreningsrörelsen. I en fackförening arbetar man helt osjälviskt för solidaritet med alla arbetare.Den som vill arbeta för specialuppgörelser som ger förmåner för medlemmar arbetar för att stjälpa hela fackföreningsrörelsen målsättning.Ni arbetar mot arbetarrörelsen traditionella ideal.Jag uppmanar er att lämna Transport. Ni hör inte hemma i en fackförening utan vill arbeta för säruppgörelser och särintressen och detta ska ni göra i andra föreningar.
att arbetsgivaren omfattas av avtalet
att man själv är medlem i facket"
Sanslöst inkompetent. Kollektivavtalets rättigheter och skyldigheter gäller för varje enskild arbetstagare oavsett om hen är medlem i facket eller inte. Och ni som jiddrar om snyltare mm ska veta att jag vill inte ha ert äckliga jävla skitavtal. Stoppa opp det i arslet. Och låt avtalet bara gälla för medlemmarna så blir jag nöjd. Men så är det ju inte. Eller hur? Avtalet tvingas på mig oavsett om jag vill ha det eller ej och sen förvägras jag se innehållet. Jävla idioter.