Varför ska alla kunna läsa avtalet?

Tycker ni att arbetare i andra länder ska få ta del av anställningsvillkoren - så att de har en chans att hävda sina rätt ?
Transportarbetareförbundet: 
-Givetvis, det är en del av de mänskliga rättigheterna.

Tycker ni att tidningsbud i Sverige som inte är med i Transport ska få ta del av anställningsvillkoren ?
Transport;  -Nä, förbundet äger avtalet


Tycker ni att Transports medlemmar ska få läsa kollektivavtalet?
Transport:  -Ja, men om det är större förändringar måste de flesta medlemmarna vänta ett halvår så vi hinner hålla avtalskurser. Där kan våra funktionärer (som har gått på utbildning) förklara för dem hur det ligger till.

Men i år behövdes inga avtalskurser eftersom det nya avtalet inte innehöll några förändringar förutom lönesatserna. Därför skulle det nya avtalet tryckas upp snabbt  -och skickas ut.
Men alltsammans blev fel.
Nu visade det sig nämligen att hela upplagan måste kasseras, eftersom man utelämnat en del och skrivit in gamla ogiltiga paragrafer, som den om 15 minuters gratis övertidsarbete.

Här försöker förbundet förklara varför arbetsvillkoren ska hemlighållas för de som inte är medlemmar i Transport. 
Men att alla ska kunna ta del av de villkor man arbetar under är en självklarhet. Det finns inga ursäkter eller undanflykter.

 Avtalet finns under fliken "avtal tidningsbud" på den här sidan. 

18 kommentarer:

  1. En relevat fråga är varför skall snyltarna dvs de som inte är medlemmar ta del av de förmåner, som vårt fackförbund förhandlar fram.
    Sedan kan man alltid tycka att vi inte förhandlar fram tillräckliga förmåner men har man valt att ställa sig vid sidan och bara klaga och snylta på andra som är engagerade anser jag att de inte skall ha ha del av det som förhandlats fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du lilla fackfjant som slickar fackpamparnas rövar och manövrerar ut andra att ha åsikter om orättvisorna i dagens avtal, kan inte sägas annat om, än att du är en riktig ynkrygg.

      Radera
    2. Nä lika lön för lika arbete är inget för det här facket.

      Radera
    3. Fjant kanske men engagerad, inte ylande med kraftuttryck utan sakligt arbetande för bättre villkor för våra medlemmar. Medlem =kan påverka, icke medlem= då finns det många synonymer på snyltare som förmodligen ni kan uttrycka bättre än mig.

      Radera
    4. Du kör med oförskämdheter och kallar folk för snyltare. Då får du räkna med att få sådana ord tillbaka kanske. Många väljer att inte vara med i denna organisation för att den har tappat fokus på vad man faktiskt är till för. Dina ord har tappat genomslagsförmåga. Man tror inte på vad ni säger längre. Papegojsnack.

      Radera
    5. Jag är med i Transport och delar till ingen det alltmer förekommande resonemangetom de som man kallar snyltarna och ickemedlemmarna.Det hör inte hemma i arbetarrörelsen och det hör inte hemma i en fackförening.
      Mina erfarenheter är tvärtom att många tidningsbud som inte är med i facket har klarat sina liv på mycket små marginaler och väljer att t.ex. leva ut saker som hemförsäkrning. Om vi ser bakåt i tiden så har många av våra medlemmar anslutit sig av den främsta anledningen att de har stämplat upp till heltid genom samhällets försorg.Jag skulle hellre benämna dessa mer smarta och framåt personer som snyltare som under långa perioder levt på snyltpengar.Dessa har ofta fina bilar och villor. Däremot har de enkla tidningsbud som levt på små marginaler ofta levt ett mycket enkelt och ofta tillbakadraget liv.Vi har också en försäkring som ingår i medlemsavgiften som endast är till för höginkomsttageras. De får 80% av lönen vid arbetslöshet, På så sätt snyltar de som har de högsta inkomsterna på de fattigaste medlemmarna. Den som har mycket ska ha mer.Resonerar man och har betalt ut 60 miljoner till höginkomsttagare i bland våra medlemmar.Jag skulle aldrig kalla någon för en fjant, men jag måste säga att ni som resonerar på detta sätt om de som inte är med i föreningen, hör inte hemma i fackföreningsrörelsen. I en fackförening arbetar man helt osjälviskt för solidaritet med alla arbetare.Den som vill arbeta för specialuppgörelser som ger förmåner för medlemmar arbetar för att stjälpa hela fackföreningsrörelsen målsättning.Ni arbetar mot arbetarrörelsen traditionella ideal.Jag uppmanar er att lämna Transport. Ni hör inte hemma i en fackförening utan vill arbeta för säruppgörelser och särintressen och detta ska ni göra i andra föreningar.

      Radera
    6. Ja, bilda Marcel Storkuks drängar och Sup-portrars idrottsförening

      Radera
  2. Ja fan imej,inte nog med att arbetarna inte ska kunna påverka avtalen de ska inte ens få se dom

    SvaraRadera
  3. Facket anser att medlemmarna är korkade och måste ha en pappa dadda för att ens få läsa de avtal som bolagen skriver i hopa och de självvalda gubbarna skriver under på - efter en god måltid, en rejäl slant på banken och lite allmänt flabbande och självskrytande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt fel men på denna sida blir man hängd, bespottad om man tycker att facket har en viktig roll.

      Radera
    2. Facket hade en viktig roll, men det har spårat ur i takt med pamparnas självgodhet.

      Radera
  4. Facket styrs av medlemmarna. Det är den enkla sanningen. Men om medlemmarna är splittrade så är det lättare att driva sin egen linje. På min arbetsplats (Bring) så har alla som jobbar på företaget tillgång till avtalet men inte de som inte jobbar hos oss. Den finns i fysisk form på arbetsplatsen (om inte arbetsgivaren har smugglat undan den) men inte på nätet.

    SvaraRadera
  5. I Transport så finns inget inflhtande av medlemmarna.Man har också justerat stadgarna,nu har man varken avtalskonferenser eller nomineringar till avtalsdelegationerna.Det kommer klappat och klart. På kongresserna styrs allt av de anställda.Inga valbasrhetshinder.Nackspärr uppåt.Korruption.Du röstar på mig,jag röstar på dig.Sitta så länge det bara går och mjölka vad som går o.s.v.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju beklämmande att de så kallade förtroendevalda inte har fattat detta.

      Radera
    2. Många kanske majoriteten av tidningsbuden har ingen lokal

      Radera
  6. Varför skall jag fattighjonet som sliter för en usel lön och betalar fackavgift godta att du ej fackansluten osolidariska människa skall profitera på mig och mina kamrater?.

    SvaraRadera
  7. "För att vara säker på att omfattas av avtalets rättigheter som individ krävs två saker - särskilt när det gäller att verkligen genomdriva sina rättigheter ifall det blir problem på arbetsplatsen:

    att arbetsgivaren omfattas av avtalet
    att man själv är medlem i facket"

    Sanslöst inkompetent. Kollektivavtalets rättigheter och skyldigheter gäller för varje enskild arbetstagare oavsett om hen är medlem i facket eller inte. Och ni som jiddrar om snyltare mm ska veta att jag vill inte ha ert äckliga jävla skitavtal. Stoppa opp det i arslet. Och låt avtalet bara gälla för medlemmarna så blir jag nöjd. Men så är det ju inte. Eller hur? Avtalet tvingas på mig oavsett om jag vill ha det eller ej och sen förvägras jag se innehållet. Jävla idioter.

    SvaraRadera
  8. Är man medlem någonstans så får man ju tillgång till avtalet... Att man itne har tillgång till avtalet om man inte är medlem i Transport är nys - den som sade det på Transport har ju ingen koll. Skillnaden är att är man inte medlem kan man inte be att få ut avtalet från Transport. Då får man vända sig till sin arbetsgivare i stället.

    SvaraRadera