VTD-ledningen: "Hjälp oss, Transport!"

4 mars 2016
Ledningen för VTD har begärt hjälp från Transportarbetareförbundet för att lösa vad man anser vara viktiga knäckfrågor för företaget.

Det är högsta ledningen från VTD med VD, personalchef, distributionschef med flera, som deltar i samtalen med facket.

Transport har varit tillmötesgående och bildat en grupp med flera ombudsmän samt Daniel Hilmér och Lars Jonasson.
I nästa vecka kommer ännu ett möte att genomföras.

Det här är några frågor som vi vet har lagts på bordet.

Hur ska vi stoppa extratiderna?
Vad ska vi göra med filialföreståndarna?
Hur får man bort söndagsdistrikten med ny schemaläggning, särskilt i Göteborg?

Varför blir det så mycket extratider? Och varför fungerar det inte att lägga in brev och annat som ersättning till fallande tidningsupplagor - utan att det kostar något för företaget i ökad utdelningstid? Det är en av de frågor som företaget vill att Transport ska hjälpa till att utreda.

Hur ska filialföreståndarens roll utvecklas? Hur långt kan filialföreståndarna stärkas i befogenheter, makt och mer uppgifter utan att det blir en riktig chefstjänst? 

Och nu ska VTD i Göteborg testa arbetsscheman som bryter upp den vanliga 6-dagarsveckan.
Det var Premo i Stockholm som för några år sedan fick in skrivningen i avtalet om att lokalt kunna förhandla fram schemaläggning över alla dar i veckan.

Nu är det VTD:s tur att börja bryta upp 6-dagarsveckan.

Anledningen är att söndagsutdelningen i Göteborg haltar något alldeles extra.
Stora problem med bud som inte kommer till jobbet på söndagar, mängder av reklamationer och en stor personalomsättning ligger bakom beslutet att börja med scheman över sju nätter.

Det ska vara ett antal bud vid några filialer som går ut först med nya scheman, där man jobbar många nätter i rad och sen har några nätters ledigt. Alla kommer att få jobba på flera olika distrikt för att det ska fungera.
Scheman som kan vara 7-3. 7-4, som innebär att man jobbar 21 nätter på fyra veckor och har ledigt 7 nätter.

Sammanfattningsvis:
På tisdag 8 mars ska ett stort antal män sitta runt bordet för att diskutera tidningsbuden  i Västsverige. I de fortsatta samtalen mellan företagets högsta ledning och Transports funktionärer.

106 kommentarer:

  1. Varför nämner du inte att man också vill att vi skall ha 2 distrikt som man vill att vi alternerar i mellan?Vi bud vill inte ha detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På senaste fackmötet, hörde jag ,att detta togs upp och alla var emot detta.Sen sades från fackliga företrädare att detta skulle vara frivilligt..

      Radera
    2. Har Jonasson och co något mandat från buden att göra vad dom gör.Eller är det rent frispel som vanligt

      Radera
    3. Lägger in detta schema som kommer från facebook.Tre bud som går två distrikt


      Distrikt 1
      Dag 1-7: Bud A
      Dag 8-10: Bud B (A ledig i tre dagar)
      Dag 11-17: Bud A
      Dag 18-21: Bud B (A ledig i fyra dagar)
      Distrikt 2:
      Dag 1-3: Bud B (länkas samman med dag 18-21 från föregående distrikt och period)
      Dag 4-10: Bud C
      Dag 11-14: Bud B (bud B upptagen med distrikt 1 dag 8-10)
      Dag 15-21: Bud C

      Radera
    4. Varför frågar dom inte oss bud först innan dom drar igång nånting sånt här?Vilken facebook sida?Det här kommer jag inte ställa upp på!Sen kommer dom att vilja att fasta distrikt försvinner och att du skall kunna sättas in där behovet av fortsatt postutdelning är nödvändig.Fattar ni inte vad dom håller på med.Hur tror ni att kommer att möta det förväntade postkaoset.50-70 miljoner brev.Glöm inte kommunalbreven...

      Radera
  2. Varför fungerar det inte att lägga in post som ersättning för tappad tidningsupplaga utan att det kostar mer i ersättning för företaget? Därför att till skillnad från Tidningsupplagan så förändras postens adresser ofta från en utdelning till nästa - därmed blir det tidsödande att leta reda på nya adressater och samtidigt förväntas dela ut tidningen samtidigt. Vilken urbota dum frågeställning!! Det säger sej ju självt...eller det gör det ju inte utan dessa saker får man reda på när man delar ut ute på fältet - vilket ingen i VTD;s ledning verkar ha gjort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt handlar om att varken postnord eller bring kan hantera dom uppkomna postflöden.Detta vet VTD och facket.Därav dom nya scheman som nu "testas".2 distrikt? Gissa vem dom kommer att ringa när det andra budet är sjuk....

      Radera
    2. Det viktigaste frågan är arbetsmiljön.Och hur den har försämrats under den tid som filialerna funnits.Större distrikt,längre restid till filialer mitt i natten som medför otrygghet för oss tidningsbud.Språkförbistringen som råder mellan buden/ff.Hotbilden mot oss som förstärks ytterligare av paketutkörning.Bristen på dialog från ledningen till oss bud är skrämmande dålig.Varför görs inte ordentliga utvärderingar/enkäter på dom arbetsredskap som vi använder?

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  3. Vem fasiken vill sätta sig på buss,spårvagn mitt i natten 1 ggr veckan för åka att ta ett uselt betalt söndagsdistrikt?Det här har ni bragt på er själva VTD.Sen gillar ingen av dom FF jag pratat med den här typen av schemaläggning som dom faktiskt redan har.Och är en av anledningar varför dom slutar.

    SvaraRadera
  4. Varför finns det överhuvudtaget några FF. de jobbar varannan vecka , skapar dålig stämning och är lata som fan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom har eget distrikt ,kör ut metro.Samt tar emot ditt gnäll och klagomål.Vad mer begär du?Vem skall ta hand filialen?Du?ha ha ha.Sen handlade detta om hur transport blir en del av problemen på VTD.Så till vem skall vi gå och klaga då när allt går åt h-e..

      Radera
    2. "Har eget distrikt, tar emot ditt gnäll och klagomål - vad mer begär du" skrev ovan insändare reg. FF Men detta låter ju som gemene man som jobbar som Distributör på VTD ;-) Visst får man höra ovan nämda saker mest hela tiden men inte är alla FF bara för den sakens skull :-D Vem ska ta hand om Filialen? Riv skiten, spaka alla FF samt delegera resterande uppgifter till återstående Tidnings Distributörer - Posten samt annan utdelning kan man lösa på annat sätt istället för att inneha stora otympliga lagerutrymmen som kallas 'Fileat'...Fileal ska det stå..;-)

      Radera
    3. Enligt postlagen måste vi ha filialer.Men inget säger att vi måste ha fasta filialer...Bud kommer och går.Och i dessa händer vill du föra över ansvaret när det gäller mobiler,nycklar,cyklar,bilar osv.Knappast.Ambulerade filialer med bud som bor nära distrikten med vagn och cykel hemma är melodin.Billigare med större flexibilitet.Sen kan bildistriktet eventuellt.ha kvar sina filialer.Bor man i anslutning till sitt distrikt.Så löser man dom stora problemen med söndagsbuden.Inför 5 dagars vecka.Och inför lörd-sönd distrikt.

      Radera
    4. Vi kommer att få rullande schema.Varför?därför att vi inte kan skicka ut paket och brev med opålitliga Söndagsbud som inte orkar dyka upp.Redan idag ringer VTD och vill ha ut oss på söndagen.Vill ni ha rullande schema?

      Radera
    5. Nej det påverkar mitt sociala liv.Det är illa nog med sexdagars nattarbete.Jag vill inte att VTD tar över mitt liv ännu mer.Sen kommer vi att få så mycket post att vi kommer att 5-6 timmars distrikt i praktiken.Springa 7 dagar i veckan 5+ timmar?Jag kommer att sluta!

      Radera
    6. Hur skall ett 60-årigt bud mäta sig med 20-år gammalt bud?Redan nu så får man slängt i ansiktet att söndagsbudet är så mycket snabbare.Sånt här schema är som byggt för trakasserier.Det är illa nog som det är idag med allt skit som man får ifrån FF och OC.Man lastar och drar så fort som fan för att slippa FF.Sen utnyttjas dom mindre svenskbegåvade enormt!

      Radera
    7. Hur skall ett 60-årigt bud mäta sig med 20-år gammalt bud?Redan nu så får man slängt i ansiktet att söndagsbudet är så mycket snabbare.Sånt här schema är som byggt för trakasserier.Det är illa nog som det är idag med allt skit som man får ifrån FF och OC.Man lastar och drar så fort som fan för att slippa FF.Sen utnyttjas dom mindre svenskbegåvade enormt!

      Radera
  5. Många FF både leder och fördelar idag ,samt har ett ansvar för lokalen nycklar,bil,mobiler o.s.v.Dom skaffar fram bud.Och bestämmer vilken mängd post du skall med den dagen och dela.Sen sitter många som skyddsombud.Och mörkar saker i arbetsmiljön.Är inte dom jäviga för att jobba som skyddsombud?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du pratar precis som om vi inte har ansvar för dessa saker varje dag i vårt privatliv; nycklar, mobiler, bilar...Vari ligger skillnaden? Hur skaffar FF fram nya bud? Genom AF - vad hindrar vem som helst att lyfta på luren och fråga efter lämpliga kandidater? Svårt? Näe...Krävs bara att man kan öppna mun o fråga ... Jag ser ingen som helst skillnad - mer än breven i så fall. Om vi måste ha Filialer så klarar vi oss utmärkt utan FF då dessa gör saker som vi själva klarar av i vardagen i övrigt. Dessutom; att sortera Posten...klarar väl vi själva, eller hur? Sorteringsmaskinen kan ju inte ens nu sortera Posten utan vi måste utföra en andra, ibland en tredje sortering ute på fältet;-) Sen tror jag personligen att VTD begär sej själv i Konkurs innan årets slut varvid en omstrukturering sker och styckning av verksamheten. Bara de bud som sköter sej exemplariskt samt har liten eller ingen frånvara alls blir kvar - resten får gå. En slags 'företagsmappning' mao ;-)

      Radera
    2. FF borde själva inse att det är ytterst olämpligt att de sitter som skyddsombud.Inser de inte det borde de nog inte vara med i en fackförening.Tveksamt om de ska vara med i arbetarnas fack längre.Jag är tveksam till det.Kanske nu dags att slänga ut dom?

      Radera
    3. Din beskrivning av möjlig konkurs bygger på att postutdelningen går åt pipan och VTD inte får några uppdrag av de här som ligger bakom som 21grams,Då står VTD inför en kraftig bantning

      Radera
    4. Det är väl stor skillnad att ta ansvar för dina egna grejor och VTD saker.Det är väl inte du som har betalat för VTD bilar,cyklar.När betalade du senast för försäkring och mobilräkningen för VTD grejer?Däri ligger några av skillnader du efterlyser.Bud skaffar FF fram genom kontakter med andra bud på filialen.Detta har skett frekvent när det gäller söndagsdistrikt samt reklamutdelningen på torsdagarna.Nån måste ta det övergripande ansvaret för nycklar o.s.v. Vem bär ansvaret om nåt skulle hända den dan?Hur fördela FF arbetsuppgifter ibland buden.Vem skall se till att det görs?Och vad kallas du då?Konkursen har du rätt i.Med 5-6 timmars arbetsdag.Med ett rullande schema ,där du jobbar 7 dagar(?) i ett sträck så kommer vi inte att orka.Kontinuiteten i utdelningen kommer att svikta,eftersom det kommer att bli brist på bud.PostNord och Bring har problem med utdelning av posten.Ett av skälen är brist på personal.En annan är arbetsmiljön.En tredje är grova felberäkningarna av postflöden uppe i Stockholm.

      Radera
    5. Det finns ingen lönsamhet i VTD idag.Alltså finns det inget att stycka av och sälja vid en konkurs.Du verkar helt okunnig om hur VTD fungerar.

      Radera
    6. Nej, det är inte jag som betalt VTD:s bil, cykel elr Mobil - men jag har betalt mina egna dito! Alltså ligger det ingen skillnad i sak eller hur? Bara för att det handlar om ett företag så innebär det inte att den anställde medarbetaren blir en åsna med obefintlig IQ. Satellit distrikt, hört talas om dessa? Av nån märklig anledning så verkar det fungera alldeles utmärkt där att ta hand om saker o ting utan nån inblandning av vare sej FF eller filial. De ggr man kontaktar dessa så sker det via telefon och fungerar bra så. Nya bud är svårt att få fram - varför frågar FF oss som jobbar om vi känner till nån som kanske har intresse av jobbet? Allt det du överlåter till FF att ta hand om kan du samt dina kollegor sköta själva! Det är tex du själv som ordnar din semester genom att arbeta ihop densamma men lyssnar du på FF så får du höra att det är FF som ordnat din semester ;-) Nej säger jag - delegera allt ansvar till de bud som vill axla ansvar; det är inte svårare än de ansvaret du redan har som privat person; du betalar ju dina försäkringar, räkningar samt håller reda på dina nycklar förhoppningsvis. De flesta människor kan oxå sköta Dator vid det här laget.

      Radera
    7. Man styckar av ett företag inte för att det är lönsamt utan för att dissekera de delar som inte är lönsamma. Vem har sagt ngt om att sälja vid konkurs? Det är bara på pappret det heter Konkurs ;-) Man bantar ner företaget för att få lönsamhet i det, inget annat. Du berkar helt okunnig om hur företagsvärlden fungerar.

      Radera
    8. Stor skillnad på ditt och företagets grejer.Det ena äger du, det andra lånar du.Du är nog ensam att inte förstå skillnad på "ditt och mitt".VTD är ett kommanditbolag inte ett företag.Satellit distrikt är snart borta med införande av elcyklar.Och dom fungerar dåligt med postutdelning, samt att nycklar måste hämtas vid reklamutdelning.Och vid postutdelning på dagtid.Kontakt sker också via sms där du skriver hur många brev du har.Du vet inte vad du snackar om.Läsförståelsen din, verkar vara dålig.Du har redan fått ett svar om varför det inte går att buden axlar den rollen som FF har.

      Radera
  6. Värdelöst fack som jobbar uppi molnen

    SvaraRadera
  7. Är du medlem i facket?

    SvaraRadera
  8. Allt detta handlar om att få ut posten och inte se till att vi inte får ut mertid på detta.Samt lösa VTD oförmåga att skaffa fram bud.Detta gör man genom att kraftigt försämra våran arbetsmiljö.Med fackets goda vilja.Det är Lars Jonasson och Peter Åkesson som har jobbat fram detta rullande schema.Samt vill att vi skall ha detta som en heltidstjänst.Inte ens raster efter 5 timmar jobb vill Lars Jonasson kämpa för.Fast arbetsmiljöverket rekommenderar detta.

    SvaraRadera
  9. Du det är fan inget som arbetsmiljöverket rekommenderar.Det ä fucking lagen
    § 15
    Rasterna ska förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minst 3O min efter 5 timmars jobb.Sen har vi rätt till 5 minuters paus varje timme.Tror ni att VTD lagt in dessa 5 minuterna i timmen på dom tidsatta distrikten?

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Som blixt i hamnen ska jag säga er att ingen luckebas missade "fem minuter" som alltid blev kvarten,Sen var det ju 30-40 minuter betald fika på eftermiddan.Men då stog Hamn upp för jobbarna, så det rök om det.

      Radera
    4. Jobbar du bara fem timmar så kan du väl inte få rast på 30 min.Själv hade jag valt att gå hem..än att gå på rast:-D

      Radera
    5. Ni vet att rast är obetalda va? Vem vill ha ett obetalt uppehåll mitt i natten? Var står det att man har rätt till 5 minuter per timma?

      Radera
    6. Lagarna är samma sedan feodaltiden om deras rätt att leda och fördela,antaga och allt annat.
      Men nu finns det en sedvanerätt,oskriven laglig rättighet, allmänt erkänd som säger att man har rätt till minst 5 minuter i timmen i svenskt arbetsliv.I Arbetsmiljöverkets beskrivning står det sen gammalt:Utöver rasterna ska arbetstagaren kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Ett vanligt exempel är kaffepausen. Under en paus får arbetstagaren inte lämna arbetsstället. Pausen räknas in i arbetstiden. Lagen anger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger ett allmänt uttryck för att det i alla arbeten är tillåtet att koppla av från arbetet då och då under arbetsdagen, i den mån det är möjligt. Vid särskilt ansträngande arbeten av typen löpandebandsarbete
      eller liknande, ska arbetet organiseras så att bestämda arbetspauser läggs in, t.ex. 5 minuter varje timme.

      Radera
    7. Pauser läggs inte in när dom tidsätter distrikt på VTD.Ni tar dom pauser som känns rimliga.Och dessa pauser skall ni ha betalt för.Ta en diskussion om detta och meddela eran FF eller OC vad ni kommer fram till.

      Radera
    8. Instämmer.Sitter man på en filial och har samma typ av distrikt,så kan vi bud försöka komma fram till vad som är rimligt.

      Radera
    9. Då måste du lära dig tala många främmande tungomål,för att lyckas med det...

      Radera
    10. Man blir jävligt sliten och får ont i kroppen av att jobba 6-8 timmar i sträck med utdelning.Men det drabbar ju inte eliten eller våra fackliga mullor, så dom skiter i lagar och liknande.Det har ingen betydelse i deras värld.Sen om du är ung och färsk så går det också bra i många år, men sen då....

      Radera
    11. Det är bara budgröngölingarna och Lars Jonasson som vill att detta blir ett heltidsjobb.När postutdelningen sätter igång, då blir dina 6-8 timmar verklighet.Med följd att buden tackar för sig och går över till konkurrenterna som gladeligen tar i mot dom till VTD förtret.Varför jobba på natten när du kan jobba på dagen?Det rullande schemat blir den andra spiken i kistan.

      Radera
  10. Lösningen för Vtd är att lägga ut verksamheten på entreprenad ....FF våra latmaskar är inte värda att rikta min energi på

    SvaraRadera
  11. Läs avtalet,inledningen
    Gång-, cykel eller bildistributörers arbetsuppgifter
    får ej bedrivas på entreprenad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har det funnits entreprenadverksamhet på VTD.Och detta med fackets och VTD samtycke.Sen ändrade dom sina oskrivna regler angående detta helt plötsligt, utan att informera dom berörda.100 blev varslade om uppsägning och dessa bud förstod ingenting..

      Radera
    2. Detta pågår fortfarande, men om detta vill dom inget veta på VTD..

      Radera
  12. Kolla det som står här jämte.Brevbäraren ska in i köket och mocka.Man blir paff.Och vi ska langa breven på natten.Gud signe kapitalismen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och den reflektionen lägger du här?Varför då?Om man får fråga?

      Radera
  13. Tror det är bättre vi bud får jobb måndag till fredag som normalt arbeten. Så vi får vår fritid... så kan dom ha bud som går lördag till söndag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa bud skall ändå ta sig till filialer..En gång i tiden så var det ungdomar som gick med dessa söndagsdistrikt.Majoriteten hade gångavstånd till distrikten.Som låg på 90 min.Sen gjorde dom distrikten större och la hämtningen av dessa på en filial.Svensk direktreklam kör och lägger reklamen som portbuntar för att underlätta för dom som delar ut.VTD begär att man hämtar xxl-reklamen vid separat utdelning på en filial.Svensk direktreklam har från 90-minuters distrikt och uppåt.Samt att du får 2 dagar på dig att dela reklamen.På VTD så kan du få ett 6-timmars distrikt med påbudet att det skall delas ut samma dag...Detta är bara ett av många exempel hur VTD "fungerar".

      Radera
    2. VTD vill nu ta bort dom ambulerade filialerna.Varför?Det säger dom inte.Men det är just ett sånt nytänk som måste till.Nej till rullande scheman och 5 timmars gångdistrikt.Ja till mopeder.Nej till usla 250 watts övertunga cyklar.Ja till ha ledigt på lö-sö.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  14. ändå ett bättre drag av VTD att ta breven direkt.Hur går det där Bring Citymail ska ha en stor del av kakan? 85 öre per brev till tidningsutdelarbolaget, tror ni att det lönar sig? Nej, det ger jobb,men drömmen om att håva in pengar på post är en dröm uppe i skyn om att tidningsbuden kan dela ut 300 brev om dan på post-tidningsdistrikt som är 10% mindre än tidningsdistrikten

    SvaraRadera
    Svar
    1. 21 gram skall väl också ha betalt från VTD?Det faktum att 21 gram osv lägger ett lägre pris än bring och postnord vid upphandling av brev får mig att ifrågasätta lönsamheten i hela detta upplägget.

      Radera
    2. 1.Den som skickar breven -2. 21 grams som samlar upp en massabrev och lägger ihopa dom för att få postens stora årsvolymsrabatt.3. Den som delar ut breven. PostNord är den dominerande bolaget och de andra måste följa deras priser för att få uppdrag. När förmedlare som 21 grams går in för att samla ihopa och få jätterabbater sänks priserna för alla.21 grams tjänar sina pengar och omsätter 540 miljoner just nu enbart på volymrabbaterna. VTD måste gå under posten och bring i pris för att få uppdragen. Men de bolag som samarbetar med Bring kommer in som nummer 4 i kedjan och får ännu mindre betalt. Då blir det 1.Avsändaren. 2. 21 grams. 3. Bring. 4 Tidningsdistributionsbolaget

      Radera
  15. Nej nu får ni ta och ge er med gnället. Den här siten verkar vara välinformerad ta kontakt med skomakaren och begär en intervju för att klara ut saker och ting istället för att spekulera. för mig verkar det helt ok att arbeta 14 av 21 dagar om jag inte förlorar i lön eller alternativt får fler timmar per arbetsdag. är inte kristen så söndagar är inte heligt men att arbeta 66% ab arbetsdagarna istället för 86% låter helt ok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt det nya preliminära schemat kommer vi att jobba 21 dagar per fyra veckor (28 dagar). Enligt nuvarande schema jobbar vi 24 dagar per fyra veckor. Jag har svårt att tänka mig att detta inte kommer att medföra en lönesänkning motsvarande de tre dagar som går port.

      Radera
    2. För att få bryta mot arbetstidslagen, i det här fallet veckovila, måste det kompenserars ordentligt enligt lagstiftningen.Alltså blir det ingen lönesänkning eftersom det inte är lagligt att arbeta sju nätter i rad om det inte kompenseras med en längre vila.

      Radera
    3. Om jag fattat det rätt är 7-4-7-3 en tre veckors cykel inte en fyra veckors

      Radera
    4. Över tre veckor blir det som du skriver. Och sedan börjar cykeln om från början vid vecka fyra med sju arbetsdagar, vilket blir 21 arbetsdagar över fyra veckor.
      Jag har mycket svårt att tro att VTD är beredda att betala varje bud för drygt tre dagar i månaden som de inte arbetar. Men om de vill det så inte mig emot. :-) Då vågar jag påstå att de nya arbetstiderna är mycket bättre än de vi har nu.

      Radera
    5. Det finns redan kända och framförda problem med rullande schemat.Fråga din FF,du som pratar om att gnälla och att gå till skomakaren.Vi bud har INTE blivit tillfrågade. Alla jag har pratat med är sura på detta,men inte du!Vem fan är du!Ingen av mina kamrater vill den här skiten!

      Radera
  16. Snyggt foto inte lätt att hitta blå himmel i GBG

    SvaraRadera
  17. Skall bli kul att bli ledig flera dagar i sträck förutom de sällsynta storhelgerna. Undrar när det kommer till oss vi har inte hört något i Ulricehamn

    SvaraRadera
  18. Det kommer bli ett annat ljud i skällan när du får jobba 7 dagar i sträck med 6-7 timmars arbetsdag,och får sen 3-4 dagars ledigt,för att sen sättas in på ett av dina 2 distrikt som du inte har gått på 10-11 dagar.

    SvaraRadera
  19. Sen skall hänsyn sättas till det andra budet när du skall ha semester.

    SvaraRadera
  20. Eftersom bud 2 blir sjuk av överansträngning eller slutar.Så blir det mer än 7 dagar i sträck man får jobba.För vem tror ni VTD kommer att vilja sätta in på det distriktet, ett beprövat och utbildat bud eller ett som har gått en 2 dagars utbildning med noll erfarenhet ,med allt av reklamationer det blir?

    SvaraRadera
  21. VTD vill ha bort dom dyra jourbuden,få ner utbildningskostnader för nya bud.Men denna schemaläggningen samt det posten som kommer kommer att knäcka buden.Varför tror ni att VTD anser att mertiden ,extratiden är en "knäckfråga"

    SvaraRadera
  22. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  23. VTD finns väl inte i Ulricehamn?

    SvaraRadera
  24. Googla så får du fram svaret...Varför lita på mitt svar som blir johörru du du, dom finns i Ulricehamn.

    SvaraRadera
  25. Tidningsbärarna är de som kör i Ulricehamn kanske därför denne inte hört något

    SvaraRadera
  26. varför är ni inte aktive facket?På möterna kan l.j komma med vilka sagor som helst.Utbilda er och börja höra er röst,Filialer ville vtd ha #för det har dom i Stockholm där får ni arbets kamrater och kan sitta å prata innan jobbet#Fast alla vill ju bara börja jobbet.Sedan så var det bra för miljön attinte åka å lämna tidningar istan med lastbilar.och distrikt som var gångdistrikt i ytterområdet när det var jättemycket snö "använd skidor# svar från HILDE ANDERSSON GP.bud 1968 2007

    SvaraRadera
  27. Vi kan inte sitta och prata med varandra därför att mina arbetskamrater inte kan svenska.Fackmöten är ett stort skämt.Avslaget värre.Du glömmer att buden får åka mycket längre idag för att hämta tidningarna..med bil.Så den innerstadsmiljön skitas ner ändå .Sen rev PREMO ner affischer uppe på en filial.Och blev dömda för brott mot föreningsrätten och stängde filialen som hämd.

    SvaraRadera
  28. Sen ville Stockholmarna införa portbuntar för att filialerna var för dyra...

    SvaraRadera
  29. Nu sitter LJ på VTD och har ett eget rum.Sen är lönen hans, betald av VTD.Och det är väl inte så att dom inte pratar med varandra...LJ har varit djupt involverad i VTD "utveckling" som bolag ända sen dom beslöt att få tyst på karln genom att erbjuda honom en heltidstjänst som sektionsordförande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen har han väl en tjänst som huvudskyddsombud. Det är aldrig bra när folk sitter mer eller mindre på livstid. Sen är det märkligt att både Jonasson och Hilmér använder @vtd som emailadresser. Därmed har företaget tillgång till all deras korrespondens eftersom den ligger på deras server.

      Radera
    2. Man får väl börja att ta itu med dom grundläggande frågorna, såsom rätten till pauser,omklädningsrum arbetskläder.VTD kommer inte att kunna ta steget upp som en ledande postoperatör,om man inte löser dom grundläggande organisatoriska problem som dom har haft under flera år.Idag känns det som ordnat kaos.

      Radera
    3. Kan tre bolag överleva som postudelarföretag i Göteborg.?

      Radera
  30. Ordnad kaos är rätt sagt, Guillou. Saker verkar bara göras utan mycket framtidstanke och folk bara plockar sin lön och timmar utan att bry sig värst mycket. Sådan stämning blir oftast kaotisk, då ingen verkar vilja ta det riktiga ansvaret och styra upp grundläggande problem som stör hela företagsflödet.

    Rädsla om att uttala sig om brister, budget om att kunna fixa sådana brister, hierarki, etc. När sånt börjar sprida sig inom ett företag, och när dem högsta hönsen bara bryr sig om att kamma hem sina hundratusentals kronor per månad... Ja, då brister det. Tyvärr.

    'One for all and all for one' mentalitet finns inte längre i dagens samhälle. Utan det är slutsiffran som styr; och människan som kommer i vägen bryr man sig ej om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Buden kommer,lastar sina tidningar och sticker iväg på sina "tidningsrundor".Ingen solidaritet eller kamratskap går det att finna bland dom flesta utav buden.Dom flesta buden står och stångar sig ensamma i sin dumhet,blodiga mot VTD hänsynslöshet.Sen ger buden upp och slutar sin anställning,eller övergår i nån slags zombie liknade passivitet.Det finns knappt nån lojalitet gentemot VTD längre, eftersom den "vi" känsla som har funnits inom VTD,började utplåna år sedan ,med början i upprättade av filialerna.

      Radera
    2. En annan anledning till att bud bara sticker ut på sina "tidningsrundor", är för att dem har ingen tid längre att sitta och tjöta då dem har mycket mer än bara tidningar att dela.

      Par år sedan minns jag att man lugnt kunde ta sig till filialen och ta sig en kopp kaffe innan rundan, och prata med folk. Nuförtiden hinner man inte ens det.

      Kanske bäst för VTD att stänga dörrarna till alla filialer...? Enorm besparing det skulle bli i kassan. Alla FF som man slipper betala, kanske även OC i viss mån. Skapa mobila filialer istället med avlämningspunkter under tak. Kör ut allt som är sorterat dit, och buden kan ta allt dem behöver.

      Sedan kan dem omorganisera och se över HELA verksamheten och peta bort allt som inte är bra. Lika bra att göra så än att låta detta spektakel gå vidare. För förr eller senare kommer det spricka.

      Ingen annan som tycker om den iden? Strategiska punkter, men små bås eller så med tak som man kan stå under, där dem lastar av alla buntar och andra artiklar. Kostar inget och man kan stå under tak bort från regnet. Cyklar och kärror kan man låsa ordentligt där med.

      Nycklar och telefoner kan man lägga i låsbara skåp. Eller något liknande.

      Radera
    3. Låsa 40000 kronors cyklar ute?Sen skall du sitta i en uppgång och göra eftersortering av post..Var skall övriga titlar sorteras?Det skall vara klart när du får dom.Var skall dom låsbara skåpen finnas?Men sätt igång och bygg dina små bås..glöm inte att be om lov först.

      Radera
    4. Har VTD så dyra cyklar? Elcyklarna är inte så eftertraktade utan batteri som man tar bort.Batteriet kostar 7.000 och cykeln 9.000-10.000, men VTD har nog rätt ordentlig rabatt.

      Radera
  31. Det där ser ut som en gråtfärdig OC ,tänker jag,när denna står framför mig och mina buddies.Vi får höra att VTD har fått sin sista varning från XXL.Vi har delat ut den än gång för mycket till dom det står "ej reklam".Men som vanligt står OC och UNDANHÅLLER SANNINGEN.Nere vid lärjeån ligger sagda underhållna sanning....Sen finns det ingen förtjänst i att dela ut ETT reklamutskick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken SANNING är det som OC undanhåller??? Vad ligger vid Lärjeån???

      Radera
    2. Reklamen,reklamen är svaret på din fråga på vad som ligger dolt vid ån.Sanningen är att OC vet att ett reklamutskick,kan inga magar på kontoret mätta.Därför vill VTD bli av med uppdraget i ej lönsamma områden.Såsom nu har skett.

      Radera
  32. Bra då skall jag dela ut till alla brevlådor där det står "ej reklam" ha ha vilken dålig ursäkt den där OC gav.Vi får ju mertid eller extra tid på det där.Hur kan man få lönsamhet med xxl med en sån timlön..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ytterligare ett hjärnsläpp från VTD.Men redan vid filialernas införande så skrev dåvarande VTD-chefen att dom ville ha uppdrag från lokala näringsidkare.

      Radera
  33. I ärlighetens namn så tycker jag VTD borde prioritera vad dem vill vara som företag. Post, reklam eller tidningar. Alla tre verkar inte fungera. Tidningar kommer bli en digital grej om fem år, så där finns ingen större framtid.

    Då har vi reklam... Som många hatar att få i lådan, och dem får inte så mycket för uppdragen.

    Enda som återstår är egentligen post eller större paket med leveranser. Dem kan också byta namn på företaget till mer passande. Västsvenska Distributionsbolaget? Låter intressant. Vad sägs, VTD? Prioritera istället för att "erövra" på alla fronter. Vet man historia så vet man hur det gick där...

    Fokusera istället och ha en solid plan. Testa, testa och åter testa innan ni inför något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Post och paket måste ut med tidningen för att VTD skall få ut nån lönsamhet på det hela.Reklamen tjänar dom pengar först när dom slipper betala mertid, samt att dom har många reklamutskick samtidigt.Du har rätt att VTD vill för mycket och därför tappar hela stycket.Sen vill dom inte anställa folk utifrån med rätt kompetens utifrån i bolaget.Utan tyvärr rekryterar VTD interna nollor.Så den "solida planen" du efterlyser,kommer att rasa, (om den kommer till stånd vill säga)dagen efter skomakaren har ätit sin torsdag ärtsoppa,och han lägger av en brakfis åt fel håll..

      Radera
    2. Det är sant att VTD mest tar in egna inom verksamheten. Vilket aldrig är bra egentligen. Folk - utifrån - som har både erfarenhet och vill förbättra, kommer aldrig in i företaget. Och skulle dem förmodan göra det, så blir det tystade att inte ändra på för mycket. Ändringar som faktiskt kanske skulle få hela strukturen att falla på plats, istället för att rasera som legobitar.

      På största allvar: Varför har ni inga gedigna arbetsintervjuer på chefer som ni vill anställa? Ta inte in folk som bara har pengar och inget annat på tankarna. Sånt håller aldrig.

      Jag vet att många vill förbättra med små lätta saker, men ingen hör eller ser detta och i slutändan hamnar i någon "x-files" låda och syns aldrig mer igen. Dags att anlita en agent Mulder och Scully...? Se över lite vad som spökar i företaget.

      Det är mer eller mindre nu eller aldrig för VTD.

      Radera
  34. Västsvenska Distributionsbolaget.Lite långt och oflashigt namn. Men Ryska Posten är upptaget.

    SvaraRadera
  35. Jag kommer genomvåt till min filial ,där jag går fram till mitt skåp och byter om till torra kläder.Sen efter ha sprungit i 5-6 timmar så är jag hungrig.Och går följaktligen fram till frysen och tar fram en av mig medtagen färdigrätt.Vilket jag slänger in i mikron.Sen sätter jag på vattenkokaren för att ta mig en kopp te.Finn fem fel..eller mer!

    SvaraRadera
  36. Haha jämfört med mig är det ganska behagligt. Kommer genomvåt till min busskur, sorterar de felaktigt sorterade bringbreven på marken springer som en galning i 4 timmar och tillbaka i min busskur sätter jag upp mitt rödspritskök och tillagar en nudelsoppa på regnvattnet

    SvaraRadera
  37. Ni är bortskämmda.Fast jag antar att Gullio endast behagar skämta. Vi har fått stränga order att aldrig lämna ett brev obevakat.Jag springer åtta timmar med kommunbreven i munnen,sjukhusbreven har jag i en påse mellan benen, tidskrifterna på huvet och tidningarna i en låda på nacken.Sen har jag fyra tunga backar bringbrev spända runt kroppen.Den jag plockar ur sitter fram på magen.Sorterar gör jag genom ett finurligt system som gör att jag kan höja,sänka och snurra backarna runt kroppen oavbrutet.

    SvaraRadera
  38. Dom fem felen är Herr Guillou:) Skåpen är i bästa fall en medhavd kasse.Nån frys har vi inte på filialen.Mikro?ha ha den var bra.Vattenkokare?Nä inte ens det.Vi har inget,för budzombies har inga behov.

    SvaraRadera
  39. Lite patetisk Guillou att du raljerar över brister i era filialer men vi som startar i busskurer har det något sämre.
    lyxproblem som mikro och annat finns inte överhuvudtaget i vår värld föresten för du nybryggt kaffe lite svårt att ordna det i kuren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför väljer du att sitta i en kall busskur...när det finns varma och goa uppgångar?Och säg mig var har du jobbat nånstans som anser att en mikrovågsugn är lyxproblem?

      Radera
  40. och när tidningarna är sena sitter du och sippar på kaffet och räknar på väntetid medans vi stå inne i kuren och och gör åkarbrasor för att hålla värmen.
    skärpning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som trodde att satellitdistrikt var ett minne blott hos VTD..men tänk vad fel jag hade..

      Radera
    2. Åh vad jag längtar tillbaka till mitt satellit distrikt.20 minuter till filialen,men nej jag längtar efter en svunnen tid.Där man litade på oss bud med nycklar telefon och tidningskärra.Filialerna känns som ett nödvändigt ont.Och reflekterar vad arbetsgivaren tycker om oss med sitt spartanska inredning.Nästan allt verkar saknas som tillhör en vanlig normal arbetsplats.

      Radera
  41. Sjukt om dom inte kan skicka ett meddelande när buntbilen kör ut och ett annat när den levererat.Men när man skiter helt i sina anställda så blir det så

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjo, och det systemet fanns redan länge sedan. Nu kan ju dem till och med ha en app för sånt. Eller gamla hedliga SMS. Krävs ju inte mycket. Bara så man vet när bilen är på väg så vet man exakt när man skall börja be sig av mot jobbet.

      Radera
    2. Dom vet när bilen kör och ungefärlig tid det tar till din filial.Lik förbannat så kan dom inte delge ff den informationen vid förseningar.

      Radera
  42. Är inte detta ett perfekt läge för VTD att starta om? Även kanske byta namn och helt satsa på paket och åkeri, istället för tidningar och reklam. Företag som går i konkurs, burkar oftast komma tillbaka med nya tag. 'Like a Phoenix, that rises out of the ashes.'

    SvaraRadera
  43. Åkerier finns det väl tillräckligt av.Dessutom är många skojare med östchaufförer.

    SvaraRadera