Tidningsbudens löner i Norge

- Det blir en viktig dom för Norges tidningsbud, säger en representant för norska transportarbetarförbundet. Men det känns som vi kommer att vinna.
Den 24 november väntas arbetsdomstolens utslag i tidningsbudsmålet som behandlades i norska arbetsdomstolen i slutet av oktober. De norska utdelarföretagen kräver att kollektivavtalet sätts åt sidan så att de får ensam rätt att tidssätta distrikten.

Det är  medieföretagens organisation som stämmer Norges Transportarbetarförbund inför arbetsdomstolen eftersom de anser att förbundet inte respekterar vad de kallar "styrningsrätten", att leda och fördela arbetet.
Förbundet driver fall efter fall om utebliven lön, där buden har haft alldeles för korta tider för att klara utdelningen, inför Norges tingsrätter.
Nu vill bolagen stoppa rättegångarna genom att stämma Transport inför arbetsdomstolen.
Medieföretagen hävdar att de har en överordnad "styrningsrätt" som sätter kollektivavtalet ur spel, medans arbetarsidan hävdar att det undertecknade kollektivavtalet gäller fullt ut. Den text i avtalet som avhandlades i Arbetsdomstolen och som Transportarbetarförbundet hänvisar till lyder:
Vid ändring av rutter skall detta tas upp på förhand med det enskilda budet. Budet kan vid behov bistås av fackrepresentant. Den normala dagliga distributionstiden, eventuellt årsgenomsnitt, och längd i kilometer fastställs av bud/fackrepresentant och företag i samråd.
Företagens representanter hävdar nu att det avser ett visst samråd men om man inte kommer överrens är det bolaget som alltid har utslagsrösten. Medieföretagen har inte heller godtagit fackets förslag om en neutral nämnd som skulle avgöra tvistefrågor.
Norska Transport menar att det normala är att en representant för facket och en från företaget följer med budet och mäter tidsåtgången och att man sedan kommer överrens om en tid.
En representant för Transport berättar om ett aktuellt fall:
- Ett bud fick vid en omläggning 100 mer exemplar att dela ut. Tiden var tidigare 4 timmar och efter omändringen sänktes tiden till 3½ timme. Vid mätningen blev resultatet 4 timmar 46 minuter. Företaget hävdar att det är 3 ½ timme som skall gälla.
- Vi är ganska säkra på att vinna. säger en representant för norska Transport. Bolagens argumentation och  juridiska framställning i rätten var oerhört svag.

2 kommentarer:

  1. Man kan aldrig veta. Domarna i svenska AD är inte mycket att hurra för

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat Norge! Nu kan man bara hoppas att den efterblivna kusinen i öster slutar runka kuk, "ta i hand", och börjar bedriva någon form av normalt fackligt arbete här hemma i den svenska jämmerdalen också.

    Självklart betyder inte företagens arbetsledningsrätt att företagen kan leda och fördela tidsinnehåll i utfört arbete.

    Det som ska ledas och fördelas är själva arbetet såklart. Vilka jävla idioter.

    SvaraRadera