Nu skall det kosta på webben

Gratis är gott. 
Men nu blir det mycket mindre portioner på tidningarnas webbsidor.




15 mars 2012
De flesta morgontidningar har planer på  att begränsa gratisläsandet kraftigt.
Man tänker nu så det knakar på vilket som är det bästa sättet att ta betalt utan att förlora en stor del av trafiken - men man verkar ganska överens om att nu skall det kosta på webben.
- Vi måste våga börja ta betalt, heter det från alla håll och kanter.
Webben har helt enkelt blivit en stor förlustaffär för många morgontidningar. Den ger i genomsnitt inte mer än ca 5 % av intäkterna men kostar desto mer. Det är och förblir papperstidningen som ger de stora inkomsterna.

Den s.k. krisen i tidningsbranschen är delvis självförvållad.
För tio år sedan trodde man på en snabb övergång till digitala medier. Man tänkte sig att snabbt kunna göra sig av med tryckerier och tidningsbud. Webben skulle ge stora annonsintäkter och läsplattan skulle slå igenom i hushållen. För att inte hamna i bakvattnet har de länge lagt ut en stor del av allt material som finns i papperstidningarna helt gratis på webben. Samtidigt har alltfler fått snabba internet-uppkopplingar. 
Men idag har drömmarna gått i kras. Det var inte alls så lätt som man trodde att få in några stora annonsintäkter på webbsidorna. Och Apple tar så mycket betalt att det idag blir billigare att trycka och dela ut en papperstidning än att distribuera den genom läsplattan
Nu har man återigen börjat tala om hur viktig och bra papperstidningen är.


Förra sommaren gick New York Times ut med en betalmodell för webbtidningen som har visat sig framgångsrik. På bara några månader hade över 200.000 börjat betala lite över 100 kr i månaden för att få läsa det som tidigare var gratis. Det har sedan satt igång en rörelse bland tidningar i hela världen för att ta betalt på olika sätt. Några av de modeller som diskuteras är:

  • ett antal fria klick på sidan varje månad och därefter måste man prenumerera, antingen bara digitalt eller papper + digitalt.
  • man lägger ut bara s.k. blåljusnotiser och rubriker för att locka in läsare men sätter allt annat bakom en betalvägg
  • en försiktigare variant är att starta en separat sida eller avdelning där man måste betala för att få läsa.

Kommentarer

Anonym sa…
Tja... då läser i alla fall jag bara det som är gratis och skiter i resten... så enkelt är det med det.
Anonym sa…
Man undrar hur länge papperstidningen överlever. Kanske kan den överleva längre om man måste betala på internet. Det sägs att få vill betala där, man vill ha det gratis, annars skiter man i det. Kanske en del går tillbaka till papperstidningen igen.
grejen med papperstidningen är väl antagligen att det går att smälla in enormt mycket mer annonser där än på en webbsida som folk bara tittar på längst upp på det senaste.
Anonym sa…
I USA sägs det att man bara behöver rensa cookies eller byta webbläsare så får man nya klick. Fast tidningarna vill ha det så - de som vill kan gå in gratis - på så sätt kan de visa på mycket trafik och många fattar inget av att gå in gratis så de betalar
Anonym sa…
Hur fan ska man kunna driva en tidning på fem annonser och en vädersponsor som vissa morgontidningar tydligen trodde på
Anonym sa…
Någon skrev ..Skomakarn förblir vid sin läst...dom som har gjort papperstidning i hundra år misslyckas med webben men forsätter att lyckas med papper. papperstidningen håller länge än och blir starkare om den får mindre konkurrens från gratis-webb