VTD satsar på el-cyklar

17 februari 2016

Redan i nästa månad kommer de första el-cyklarna att rulla ut i Göteborg.

VTD vill bli en stor postopertör. El-cyklarna är en viktig del i VTD:s nysatsning.
I första omgången är det 160 nya specialgjorda el-cyklar framtagna av Monark Exersice och anpassade för både tidningar och post med bl.a. låsbara fack. Det går också att koppla en vagn till cyklarna för att öka lastkapaciteten.



250 watt i tramporna


PostNord har sen lång tid tillbaka haft Monark Exercise el-cyklar. Och flera distributionsföretag har en del Monark el-cyklar. Tidningstjänst började använda dem redan för 10 år sedan.

Postens el-cyklar är en tre-växlad cykel med Panasonic 250 watt motor, det högsta tillåtna för el-cyklar. Vid hastighet över 25 km ska motorn slå av automatiskt.
Postens el-cykel från Monark

Man cyklar som på en vanlig cykel men tramporna går fritt bakåt. Det är trumbromsar både bak och fram. Det finns batterikraftmätare med ett antal lampor som slocknar efterhand som batteriet går ut. Och man kan i tre steg välja hur hög batterikraft som ska användas. 
Utan batterikraft är cykeln tungtrampad, speciellt med packning, men det finns batterier som har större kapacitet idag än det gjorde tidigare. Det finns inget vanligt stöd utan en upp- och ner-sänkbar stödanordning fram med små hjul. Det är tänkt att man ska kunna gå och dra cykeln framåt utan att fälla upp stödanordningen.

Många tidningsbud på VTD ska gå en särskild utbildning i "El-Cykel" den närmaste tiden,

Faller el-cyklarna väl ut ska VTD köpa in fler. Det talas om upp till 600.

59 kommentarer:

  1. För svag motor.Vilket inte är så konstigt.Den är gjord för den civila marknaden.Tung cykel som blir avsevärt tyngre med dom laster vi medför.Lägg till kuperad terräng med backar.Det batteriet kommer inte att hålla länge...Sen har vi slitage på bromsar och annat.Glöm inte att elcykeln skall användas 4-5 timmar 7 dagar i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kört en sån här "maskin" tidvis och instämmer. Kvaliten är inte den bästa på Monarks grejer.Man kör sönder det mesta på ett par tre år.Men när allt funkar är det läckert att köra den.Sen är den för tung.Det finns lättare som håller bra men ju lättare hållbart material ju dyrare blir det om man säger så.Sen får bolaget inte vara snåla utan byta ut batterierna när dom börjar svikta på vintern

      Radera
    2. vet du något om hur de skall användas på VTD?

      Radera
    3. Köra post,MTD-paket,tidningar och lilla dig ,din lilla VTD-slav...

      Radera
  2. Redan när det är 0 grader så försämras batteriet med 20%.Och dom mätningarna är gjorda på nya batterier....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa kalkyler är från tillverkaren.Sen körs dessa batterier alltid nyladdade.Aldrig från lägsta nivån 1-3.Och hur uppträder ett batteri som har gått igenom 200-300 laddningscykler i kyla?

      Radera
  3. Nu kommer framtiden säger VTD.För vissa är det en framtid tror de i alla fall, ett nytt koncept och tjäna pengar. Nu kommer helvetet säger förmodligen alla de som ska fixa jobbet och dra in pengarna i sitt anletes svett

    SvaraRadera
    Svar
    1. är aldrig något bra på VTD? Är det inte en förbättring av arbetsmiljön om man får elcyklar?

      Radera
    2. Absolut en förbättring.Tänk på trehjulingarna

      Radera
    3. E-budboken.Den vi älskar att hata.Själv skriver jag egna lister...

      Radera
    4. 35 kg tung cykel med 250 watt motor anpassad för den civila marknaden.Kyss mig i röven vad kul det kommer att bli att dra den mellan uppgångarna.Och trampa uppför backarna dom små....

      Radera
    5. Idag har vi snö...vad kul vi har det.Med elcykel blir det livat värre.Vem fan var så dum på VTD och bestämde att införskaffa elcyklar på vintern?

      Radera
    6. Elmopeder är dock sju resor värre i snömodd, extrem-tunga och man får bärga dom om man kör fast och inte kommer tillbaka eller om batteriet tar slut.

      Radera
    7. På VTD-portalen är klarar dom inte ens lägga upp en bild på Monarken.Nonchalansen och stoltheten bedövande mot oss anställda..

      Radera
    8. Bilder från utbildningen från frölunda-högsbo finns att tillgå på VTD-portalen.Elcykeln blev en jättesucce.Alla buden var nöjda och belåtna..enligt VTD.

      Radera
  4. VTD-Torpederna. Kolla bara NTD gangsters som drar runt i BMWs

    SvaraRadera
  5. Greed... Greed never changes.

    SvaraRadera
  6. Motorn Panasonic är definitivt bra på Monarken, det är samma som tyska Kalkhoff har på sina dyra el-cyklar.Men i övrigt är det billigare material på monarken och man har förmodligen fortfarande bara 3-växlade,medans Kalkhoff är 8-växlade.Kostar dock en bra bit över 20 papp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vadå bra?Kan du inte läsa?Gå tillbaka till det första inlägget och läs det.Här snackar vi om en ca 35 kg stridsvagn till cykel.Lastad med 15-20 kg "försändelser".Framfört i kuperad terräng.VTD är så j-vla dumma att dom inte fattar man likt postnord måste ha mopeder på vissa distrikt.

      Radera
    2. Motorn är bra.Men för klen.

      Radera
  7. Norsjö el-moped används på Tidningstjänst och på Posten http://www.norsjo.com/en/products/norsjo-carrier-4-stroke-post

    SvaraRadera
  8. Som vanligt har VTD tunnelseende och blinda förare till inköpare.Bra för vissa sämre för andra.Mopeder verkar man inte ha hört talas om.Är det inte dags för nya tidningskärror snart?

    SvaraRadera
  9. Jag lägger mig kl 18.Det är som kl 22:00 för andra.Då vill VTD att jag skall gå på kurs.Jag lärd mig mycket då som en halvsovande zombie.Sen tar det det en timme hem.KL 20:30 blir det till och att sova.Kl 23:30 måste jag gå upp för att hinna till nästa kurs mitt i natten.Efter 3 timmars sömn så lär jag mig att sitta att köra elcykeln...sovande.Vilken fantastisk succe den kursen blev VTD.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det faktum att facket är med på dessa kurser och inte reagerar på detta upplägget ,förvånar mig inte det minsta.Det här är banne mig en allvarligt sak.Hur sjuttsingen kan man vara så långt borta från tidningsbudens vardag att man lägger upp en kurs så här?

      Radera
    2. Om inte så är det en skyddsfråga.Så lite sömn och ett nytt fordon som man inte bemästrar fullt ut.

      Radera
    3. Elcyklarna gör att dom får större flexibilitet var dom lägger filialerna.Släpet bak gör att vi kommer att bli packåsnor.Sen gör elcyklarna att ni förväntas jobba snabbare.Sen skall distriktet "optimeras".Förbättra arbetsmiljön?Nej tvärtom om!Hur kan man ställa upp så mycket förväntningar på en elcykel?

      Radera
    4. Du menar att filialerna kan läggas längre bort från distrikten?

      Radera
    5. Men 11 timmars dygnsvila enligt lagen, gör att man inte FÅR, enligt lagen, kalla till kurs innan 11 timmar har gått, ser du. Ingen får arbeta igen under 24-timmarsperiod innan det gått 11 timmar, ser du.

      Radera
    6. Lagen medger också undantag.

      Radera
    7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  10. Det roliga när jag var inne och tittade på bilderna så nästan ingen VTD kläder på sig.Sen såg jag att man hade dom vanliga blå cykelväskorna.Varför svarta cyklar?Vi cyklar mitt i natten.

    SvaraRadera
  11. Dom har tydligen inte beställt egen design då, eller också har VTDs egna inte kommit än. Tab har röda. Men dom är svarta från Monark om dom inte gjort dom i egen design

    SvaraRadera
  12. Bra för vissa,sämre för andra.Men i slutändan så är det vi som måste betala.Det där med släpen dom sätter på..ska vi börja köra taxi?

    SvaraRadera
  13. Bild på Monark elcykel med släp. tidningsbärarna http://tidningsbararna.se/nyhetsbrev/nr-2-2015-2/

    SvaraRadera
  14. Monark hinner inte att leverera.Så just nu så är det brist på elcyklar.En stor leverantör som inte hinner att montera och leverera beställda elcyklar.Det bådar gott för framtiden eller hur?

    SvaraRadera
  15. Det är som med helkama cykeln som var gjord för lager och byggplatser.Den här elcykeln är INTE byggd för ändamålet ifråga .

    SvaraRadera
  16. Det kan du ha rätt i. Sätta ett vanligt 3-växlat nav på en lastcykel som är tänkt att köras med tung last är inte särskilt smart.Monark tycks resonera som att vi tar vad vi har till hands.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vad skall dom använda istället?Problemet är att elcykeln går för långsamt och inte orkar med backar.Sen har dom satt en 250 watt motor på en lastbärare.Denna motor sitter på på vanliga cyklar.Och anses av experterna vara för svag.Vilket den är.Och detta vet jag utifrån att jag använder den i jobbet varje dag.Och det är ett rent helvete att använda den i vissa delar av distriktet.

      Radera
    2. Motorn får ju inte vara starkare om det ska klassas som cykel. Däremot om du byter till ett åtta-växlat drev så har du ett helt annat läge Då har väldigt lätta växlar som du kan gå uppför alla backar med.Och du har ett kraftigt driv i cyklen med tyngre växlar om du ska förflytta dej en längre sträcka

      Radera
    3. Transportstyrelsen säger att med en starkare motor så klassas den som ett annat fordon.I detta fallet så tillämpas reglerna för moped.Eftersom en 500 watt elcykel kommer upp i en hastighet på 45 km.Så borde den klassas som en klass 1 moped.Men i ett nyligen fattat beslut så har TS bestämt att klassa den som en klass 2 moped.Elcykeln har sina styrkor samt sina svagheter.Själv sitter jag och andra bud på min filial och cyklar från och till distrikten i ca 45-50.Och detta görs i en terräng som är minst sagt kuperad.Motorn är för svag.Jag som redan var cykelbud sen tidigare,är både mör och mycket trött i benen efter ett arbetspass./TMS

      Radera
    4. Är det bättre eller sämre än en "gammal"-cykel??

      Radera
    5. Sämre för din röv är den iallafall...

      Radera
    6. Har du råd att köpa en ny sadel anpassad tii ina behov.Det är väl snabbkoppling på stolpen så om du har en egen stolpe i rätt dimension med dig kan du lätt som en plätt trycka ner en annan sadel.

      Radera
    7. Det är nya sadlar på gång.Med VTD vanliga takt, så får vi dom lagom till den tiden när vi sitter och sjunger på filialen"räven raskar över isen".Det skamliga är att daniel vår OC säger ingenting utav detta.Utan vi får gå och köpa en sån där "geleöverdrag" för våra egna pengar.Alla elcykelbuden har ont i röv och rygg av denna sadeln.Och allt man får höra från FF är att "det är bara du som klagar"Vi har haft bud som sjukskrivit sig det för detta.Varför är buden så tysta om denna elcykel?Detta är bara ett test.

      Radera
    8. Min rygg och höfter tar stryk av den här cykeln.Ligger och har ont när jag skriver detta.Jag har använt cykel på mitt distrikt i flera år.Varför har jag träningsvärk i baklåren?Jag fattar ingenting.Skinkorna gör ont också.

      Radera
  17. Jag har gjort mycket research på huruvida en 250 watt motor är tillämplig på en sån här elcykel.Det är den inte.Inte ens panasonic, vars motor som används, anser detta.Så hur kan då VTD komma fram till ett dylikt beslut?

    SvaraRadera
  18. Det sägs att man har testat dessa cyklar i över ett halvår.Varför skall man då byta ut dessa sadlar som alla klagar på?Sedan har lackeringen redan börjat att släppa på cyklarna.Cykellampor har redan slutat att fungera.

    SvaraRadera
  19. Tung som attan att dra fullastad mellan uppgångarna.Hur blir det till vintern?Sen är den mindre ergonomiskt än att köra en tidningskärra på korta avstånd.

    SvaraRadera
  20. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  21. Varning för hemorrojdfarlig cykel!Nu är jag också fullvärdig medlem i "vurpa med VTD-bikers klubb"!

    SvaraRadera
  22. Så kom den omtalade utvärderingen av elcyklarna igång.Det blev en tummetott, bestående av en 2 sidors enkät.Slängda till oss före utdelningen för dagen.Ingen tid att i lugn och ro att tänka igenom vad vi skulle skriva och konkretisera.Ordspråket"som man ropar får man svar"har aldrig varit mera sant.Hade man varit seriös så hade förvarnat oss.Så vi hade kunnat ta med dom anteckningar som har förts om det positiva och kritiska runt denna elcykel,under distriktens gång.Hur kan man på 2! rader ge svar på förändringar som skulle kunna göras denna cykeln ifråga.Hur kan man förväntas komma ihåg vad som saknades i projektinformationen så långt tillbaka?Vi skulle redan från första dan givits nån form formulär ,där vi hade hade nedtecknat ,likt genom ett barns ögon,vad vi ansåg om cykeln på våran 1,2,3,osv dags färd med denna elcykeln.Dom kunde börjat denna enkät för att sen gå vidare med flera.Men känner jag VTD rätt så blir det inte fler.Jag hoppas innerligen att jag har fel.

    SvaraRadera
  23. Efter så här kort tid med elcykeln har följande saker hänt:Batterierna laddas ut med 2 streck istället för 1 streck.Helt plötsligt blir det segt att cykla.Så man måste stänga av, för att sen sätta på elsystemet.Cykelstödet fram går ibland inte att fälla upp."Bromsvajern" har hoppat ut och det går inte att bromsa.Framlyktan ur funktion.Elsystemet avstängt framtill när man kommer ut från uppgångarna.Växel nr 3 fungerar inte..osv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elsystemet stängs automatiskt efter en viss tid.Du vart inne för länge i trappen

      Radera
  24. Idag la cykeln av i en backe..bara så där.Jag blev så förvånad att jag bara skrattade åt eländet(:-D.

    SvaraRadera
  25. http://www.nytimes.com/2014/08/19/business/e-bike-sales-are-surging-in-europe.html?_r=0 Här ligger ni i lä Göteborg, 1300 wolt i tramporna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får vara glad för det lilla man får..

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  26. Känn er blåsta på dom pengarna monark exercise!

    SvaraRadera
  27. kopplar man på en vagn så blir det ännu tyngre.En del av tjejerna är helt förtvivlade över hur tung den är i backarna fullastad.Dom vet inte hur dom skall klara detta till vintern.Vi möts med tystnad när vi tar upp detta.

    SvaraRadera