Distributionsbolagens bilar



Många enkla vita bilar - och några få svarta BMW.
Massor av olika märken och modeller har genom åren passerat revy när det gäller bolagens högerstyrda tidningsutdelarbilar. 

Ibland har något företag storsatsat, som när Tidningsbärarna 2004 och -05 införskaffade massor av Toyota Yaris.

VTD tog in stora mängder av Hyundai för två-tre år sedan. Och i södra och mellersta Norrland är det fullt upp med Skoda Fabia. Prolog har gått över till främst VW Caddy, som nästan alla bolag har en del av.
Till största delen handlar det om leasingavtal.
Och bilarna är nästan alltid vita.
Men när det gäller bolagens höjdare är flera bolag överens om att det passar bättre att glida omkring i en svart eller silverfärgad BMW.
TB, VTD och Prolog har skaffat in sprillans nya BMW till sina högsta toppar.

Här är en genomgång av alla bolagens bilar. Totalt finns det ca. 2800 fordon.
Tidningsbärarna; Skåne, Blekinge, del av Småland och Boråsområdet: har 785 bilar.
TB äger ett stort antal Toyota Yaris Verso från 2004 och 2005, många har nu gått 15-20.000 mil men några ligger över 30.000 mil. TB har en grupp Hyundai från 2010.Och en hel del VW Caddy , KIA Cee´d och  Mitsubishi Colt.
På senaste tiden har man leasat ca. 75 Fiat Fiorino och en del nya Toyota Yaris.
Tidningsbärarna har dessutom 6 stycken lyxbilar, som alla är nya BMW, bl.a. BMW 520 D och 525 D


VTD: Göteborg, västra Sverige och Halland. 652 bilar.

Har närmare 250 leasade Hyundai  i20 och i30, 2010 eller 11 års modeller.
VTD har även nästan 100 VW Caddy i olika årsmodeller, ganska många Toyota Yaris från 08-09 . Och ett 80-tal Kia Cee'd. De äldsta bilarna är några Suzukis och Golf från början av 2000-talet.
VTD har två nya BMW, en av dem är en svart BMW 520 D, 2012.

Tidningstjänst: Skövde, Värmland, Dalarna, Norrland; 681 bilar.
Helt dominerande av TAB:s egna bilar är olika modeller av Skoda Fabia. Leasade och årsmodeller oftast mellan 08-12.
Ca. 60-tal VW Caddy och lika många VW Polo. Man har en del egna nya Fiat Fiorino. Bland de äldre märks en del Suzuki, Golf och Opel-bilar.
I TAB:s gamla områden, bl.a..Skövde, Värmland och Norrbotten, hyr företaget dessutom gula postbilar, Renault Kangoo och Fiat Fiorino av PostNord för ca. 25 miljoner om året.

NTM distribution; Norrköping, Linköping, Gotland.162 bilar.
Blandade märken, men många VW Caddy, en hel del Skoda Fabia och många leasade Hyundai.

Herenco Distribution, Jönköping och västra delen av Småland; 86 bilar.
I stort sett alla är Opel Astra eller Opel Meriva, alla leasade med olika årsmodeller. 

Premo: Stockholmsområdet; 25 bilar.
Ett antal nya tjänstebilar till cheferna från år 2010-13 och de allra flesta är Volvo V50 eller V70. Tidningsbud som kör bil använder sina egna bilar.

Prolog. Västerås, Örebro, Mälardalen; 314 bilar
Helt dominerande är VW Caddy i olika modeller, leasade och från 2010-2012, men finns en del äldre. Har även några Hyundai och Skoda.
Har en svart BMW 116 d, 2012

UNT distribution; Uppsalaområdet: 96 bilar
Har bl.a. VW Caddy, Hyundai, Skoda och KIA.

Tidningsservice i Nyköping; 23 bilar.
Har nästan bara VW Caddy.

23 kommentarer:

  1. Är det inte bra med högerstyrda företagsbilar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej. Många bud får en chock när dem sätter sig i högerstyrda bilar plus automatlåda. Har hört och sett bilar som dem pajat inom ett par dagar, då hela växellådan fick repareras. Sen så finns det olika krockskador på nästan alla bilar. Och många som kör dem bilarna kör som racerförare när dem sätter sig bakom ratten på en företagsbil.

      Det är inte deras bil så mentaliteten blir att dem behandlar det som en vagn. Dem borde införa självrisk eller något som knyter en bil till ett bud. Då skulle dem inte köra så vårdslöst. Och företaget skulle gynna det eftersom dem skulle slippa alla reparationer som dem måste spendera på hela tiden.

      Radera
    2. Så, tycker du man ta ska bort företagsbilarna å låta alla köra privat? Kan väl inte vara bättre..?

      Radera
    3. Nog bättre för företagen, men inte för buden. Men det tror jag inte dem går tillbaka till. Sen så borde dem göra om avtalet och inkludera att om man förstör bilen p.g.a slarv eller att man "klantade" till sig, så borde man vara skyldig att betala en slant för reparationskostnaderna.

      Bilarna suger mycket pengar från företaget, så när bud behandlar dem som "use and abuse" objekt, blir det så att företagen får leta deals för att tjäna in mer pengar. Vilket innebär mer gratisartiklar, reklam, m.m...

      Så nej, avskaffa inte företagsbilarna. Men låt inte vanliga bud hoppa in i en färsk ny 2012/13 bil, och sedan par dagar senare är växellådan helt slut. Ge dem en förberedande kurs eller något så man lär sig att köra bilen. Det är faktiskt lite annorlunda med högerstyrda bilar. Man får inte samma precision eller fingertoppskänsla som man gör med en vänsterstyrd bil.

      Radera
  2. De bolag som har egna bilar är väl positivt!!!

    SvaraRadera
  3. Herenco har en del Mercedes också...a-klass.

    SvaraRadera
  4. Sen har man bud som fortfarande kör sönder sina privata bilar, och inte får dem reparationspengar, nä-du. Bensin får dem enbart, och den täcker knappt det man förbrukar per månad, knappt.

    Så, mer chefsbilar, :D

    SvaraRadera
  5. Premo står ensamt som budbolag som inte har tjänstebilar till buden. Sparsamhet är en dygd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Premo utmärker sig, man har inte ens ett antal bilar så att de som kör egna bilar tillfälligt kan ersätta en söndrig bil.

      Radera
  6. På UNT kör budet den biltyp som bäst lämpar sig för distriktet... Helt rätt att den som bara gar 500 lådor på en natt åker lilla Fabian, och den som har med sig bunt till andra distrikt + Tidsam & Interpress + paket åker Caddy... Finns inga "Chefs-bilar" alls, bara reportage bilar som står på tidningen och inte hemma hos någon. UNT har bra policy men är lite snåla med utrustningen tex billiga skräp x-tra ljus och inget vind/väder skydd vid förar fönstret..!! //Nöjt bud.

    SvaraRadera
  7. Våra bilar är är kanon bra utrustade bra arbetsmiljö jag är lycklig
    /Falkenbergsbud

    SvaraRadera
  8. Jaha en fjärdedel av buden kör alltså i firmans bilar

    SvaraRadera
  9. BMW !!!! Ja dom måste bevisa hur jävla totalt oseriösa dom är. Höns!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pappa kan inte åka till golfklubben i en Skoda Fabia

      Radera
  10. BMW lyxbil..jaja lite väl att ta i. Något över medel men inte fan en lyxbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske lite över medel där du bor, men här kan man icke se en BMW 12:a så långt ögat når.

      Radera
  11. Så, av 2800 fordon är 9 st BMW..

    2791 högerstyrda företagsbudbilar då alltså?

    SvaraRadera
  12. En del har körförbud så man får minska det lite

    SvaraRadera
  13. Vad är syftet med denna artikeln? Era artiklar brukar ju vara någon form av angrepp på facket eller företagen. Men vet inte riktigt var ni går denna gång

    Ska vi rasa över BMW:arna?
    Eller glädjas över de högerstyrda företagsbilarna?
    Eller båda?
    Eller vad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som alltid bara information om det ena eller andra och sen är det upp till var och en att bilda sin egen uppfattning.
      Det som skrivs är inte tillrättalagt för att passa företag eller fackföreningsledare.

      Radera
    2. Angrepp är lite att ta i. Men mer som att få ut vad som pågår inom företagen/fack som dem flesta bud inte vet om. Sen hur sån information tas upp av olika personer, beror helt på dem. Vi vet att dem "på topp" lever lyx på vårt arbete och orättvisa löner för mödan.

      Så om lite info kommer ut om hur många bilar dem har, vilka bilar, och vem som använder dem, är det nog inte så farligt. Dem små och svaga måste synas och höras, varför denna sida finns. Inte för att vi är svaga, med tanke på det vi håller på med eller på fritiden.

      Men tanken räknas.

      Radera
    3. Omläggningar kommer alltid och leasade övertaliga bilar kan inte stå och dra pengar.Så vad gör arbetsgivaren då?.

      Radera